Autor je teológ a spisovateľ
Máme o nich striedmu zmienku, v Matúšovom evanjeliu a potom dlho nič. Nevieme presne odkiaľ prišli, aký bol ich pôvod, poznáme ich mená, Melchior, Gašpar, Baltazár.
No ich príbeh je pre vznik Ježišovho kultu kľúčový, svojimi darmi, ktoré mu ako dieťaťu mali priniesť, založili najstaršiu kresťanskú liturgiu, ktorá sa dodnes prejavuje v mnohých krajinách tým, že vianočné dary si ľudia dávajú až na Troch kráľov.
Rovnako ako ich pôvod nie je ani jasné, kedy sa traja „magoi“ (po grécky čarodejníci) stali kráľmi a prečo bolo pre najstaršiu teológiu dôležité vybudovať okolo systému astronomických znamení (vianočná kométa), psychologických javov (sny) model klaňajúcich sa panovníkov.
Podľa rozšíreného výkladu išlo o demonštráciu podvolenia starých náboženstiev a chaldejskej mágie – jeden z čarodejníkov mal byť potomkom proroka a mága Balaama, v novej dobe.
Tak teda traja
Tento argument sa vyskytoval v antisemtiských interpretáciách problematiky Mesiáša. Jeho autori vyčítali Židom, že zatiaľ čo traja muži z východu spoznali v Ježišovi budúceho Vykupiteľa, Židia ho za mesiáša neuznali a dali ho popraviť.
Tento antisemitský blud nemá oporu v pôvodných textoch a pre pochopenie symbolického významu trojkráľovej legendy nemá žiaden význam.
Matúšova zmienka o magoi nespomína ani ich presný počet, nevieme teda, koľko ľudí v skutočnosti prišlo do Betlehemu, no cirkevný autor Tertulián ich v treťom storočí označil za kráľov a filozof Origenes, bez uvedenia svojho zdroja, ustálil ich počet na troch.
Od tretieho storočia teda kresťania veria, že po Ježišovom narodení sa udiali isté udalosti, ktoré mali podľa starších židovských proroctiev sprevádzať narodenie mesiáša a že ich súčasťou je vznik liturgie a svedectvo o tom, ako sa má prejavovať úcta a sláva spasiteľovi.