Vedúci Zastúpenia Európskej komisie v SR
Kto a kedy sa vzdá v prospech koho? Aké podmienky by si kládli pri vymenovaní vlády? A ako by sa postavili k vymenovaniu kandidátov na ústavných sudcov?
Podobné otázky zodpovedajú prezidentskí kandidáti v diskusiách a na mítingoch už týždne a počas kampane ich ešte nepochybne mnohokrát aj dostanú. Odpovede sú rôzne, od diplomatických, s otvorenými dvierkami aj pre voličov iných kandidátov, až po silné vyhlásenia nezohľadňujúce obmedzené právomoci prezidenta.
Hlava štátu môže, aj napriek okliešteným právomociam, svojou autoritou intenzívne vstupovať do politického diania. A to nielen v kľúčových témach, ako sú zdravotníctvo, školstvo, inovácie, boj s korupciou alebo kvalita štátnej správy, ale aj v zahraničnej a európskej politike. Práve v poslednej zmieňovanej oblasti prezidentské kompetencie zďaleka nie sú len protokolárne.
Slovenský hlas
Prezident je najvyšším štátnym činiteľom, ako hlava štátu má právo zúčastňovať sa na eurosummitoch a zásadne tak spoluutvárať postoj našej krajiny k EÚ. Táto téma je dnes, v čase brexitu a blížiacich sa eurovolieb, mimoriadne aktuálna a pre Slovensko aj dôležitá.
Z volieb nevyjde len nový europarlament, ale aj nová Európska komisia, ktorej už nebude predsedať Jean-Claude Juncker. Novú komisiu čakajú vážne diskusie – o budúcnosti Únie, novom rozpočte, zahraničnej politike, spoločnej obrane, ako aj o nástrojoch na predchádzanie ďalším možným krízam.
Hlas Slovenska má dnes vďaka členstvu v EÚ a eurozóne nepomerne väčšiu váhu, akú by päťapolmiliónová krajina dosiahla osve. Tento hlas by sme preto mali čo najefektívnejšie využiť.