SME
Piatok, 19. apríl , 2019
AUTORSKÁ STRANA ONDREJA PODSTUPKU

Prečo digitálny priestor nebude nikdy čistý

Facebooku či Google sa slušnosť zatiaľ neoplatí.

Ak to postavíte, niekto to raz použije na zlé účely. (Zdroj: Unsplash - Kaur Kristjan)

Jadro pudla je v túžbe po násobkoch. Technologické firmy a startupy niekedy používajú vznešenejšie sa tváriaci termín – škálovanie. V skutočnosti ide o jednoduchý princíp násobkov.

Ak na internete spravíte dobrý produkt, povedzme najlepšiu e-mailovú službu, každý nový zákazník vám môže priniesť plnú sumu tržieb, ale vaše náklady na jeho obsluhu sa zvýšia nebadateľne.

Škálovateľná online služba je taká, ktorá rovnako dobre obsluhuje tisíce alebo miliardy zákazníkov. Zjednodušene: ak ako efektívne škálujúca firma zdvojnásobíte počet svojich zákazníkov, môžete zdvojnásobiť aj svoje príjmy, ale vaše náklady ani zďaleka nestúpnu dvojnásobne.

Článok pokračuje pod video reklamou

Náklady stúpajú iným násobkom ako príjmy, čo v princípe opisuje ekonomický úspech firiem ako Google či Facebook.

Krásny nový svet

Vyhľadávanie či sociálne siete sú skvelo škálovateľné. Vymyslíte program na triedenie informácií či spájanie ľudí a otvoríte ho zákazníkom. Ak je dobrý a prerazíte kritickú hranicu používateľov, ďalší len prinášajú peniaze a dokonca skvalitňujú produkt, pričom vám takmer nestúpajú náklady.

Čím viac kamarátov máte na facebooku, tým viac času budete na sieti tráviť a tým zaujímavejší obsah pre vás bude mať.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5SR4 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5SR4 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Chcete dostať upozornenie na najnovší článok tohto autora?
Objednajte si notifikáciu priamo na váš e-mail.
Odoberať autora na email

Téma: YouTube


Článok je zaradený aj do ďalších tém Facebook, Autorská strana, Google, Sociálne siete

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Michala Havrana

Súčasná teológia nemôže byť iba návodom na sexuálnu výchovu (píše Michal Havran)

Posolstvo Veľkej noci sa stráca.

Pohľad do interiéru Katedrály Notre-Dame po požiari.

Liptovská Mara ukázala základy zatopených domov

Raz do roka sa dá Liptovská Mara zažiť inak.

Aj časť Bobrovníka skončila pod vodou. Takto sa vynárajú základy.

Rebríček slobody tlače je zmanipulovaný, tvrdia politici Smeru

Novinári sa stávajú škodnou, tvrdí analytik.

Slovensko sa v aktuálnom rebríčku slobody tlače umiestnilo na 35. mieste. (ilustračné foto)
Dnes píše Jaroslav Rumpli

Neznášam, keď sa náboženstvom oháňajú politici

Netreba sa pri riadení štátu riadiť najmä zákonmi?

Maroš Šefčovič.

Neprehliadnite tiež

Komentár Eduarda Žitňanského

Nebláznite, spomaľuje sa len rast, nehrozí prepad

Bohorovnosť, s akou súčasná garnitúra zadlžuje budúce generácie, je doslova úžasná.

Eduard Žitňanský

Gretino posolstvo (Hej, ty!)

Karikatúra denníka SME (kreslí Hej, ty! Györe).

Dnes píše Jaroslav Rumpli

Neznášam, keď sa náboženstvom oháňajú politici

Netreba sa pri riadení štátu riadiť najmä zákonmi?

Maroš Šefčovič.
Píše Oľga Gyarfášová - Fórum

Tentoraz je to iné. Ale kto pôjde voliť?

O našom vzťahu k EÚ vypovedajú čísla volebnej účasti: 17 - 19 - 13 percent.

(ilustračné foto)
Dnes píše Matúš Ritomský

V Poľsku to dokázali. Odlíšili to podstatné

Riešiť násilie na ženách a v rodinách je veľmi dôležité.

Publicista Matúš Ritomský.