Jadro pudla je v túžbe po násobkoch. Technologické firmy a startupy niekedy používajú vznešenejšie sa tváriaci termín – škálovanie. V skutočnosti ide o jednoduchý princíp násobkov.
Ak na internete spravíte dobrý produkt, povedzme najlepšiu e-mailovú službu, každý nový zákazník vám môže priniesť plnú sumu tržieb, ale vaše náklady na jeho obsluhu sa zvýšia nebadateľne.
Škálovateľná online služba je taká, ktorá rovnako dobre obsluhuje tisíce alebo miliardy zákazníkov. Zjednodušene: ak ako efektívne škálujúca firma zdvojnásobíte počet svojich zákazníkov, môžete zdvojnásobiť aj svoje príjmy, ale vaše náklady ani zďaleka nestúpnu dvojnásobne.
Náklady stúpajú iným násobkom ako príjmy, čo v princípe opisuje ekonomický úspech firiem ako Google či Facebook.
Krásny nový svet
Vyhľadávanie či sociálne siete sú skvelo škálovateľné. Vymyslíte program na triedenie informácií či spájanie ľudí a otvoríte ho zákazníkom. Ak je dobrý a prerazíte kritickú hranicu používateľov, ďalší len prinášajú peniaze a dokonca skvalitňujú produkt, pričom vám takmer nestúpajú náklady.
Čím viac kamarátov máte na facebooku, tým viac času budete na sieti tráviť a tým zaujímavejší obsah pre vás bude mať.