Ivana Hostová je literárna kritička a pedagogička, pôsobí na Prešovskej univerzite
Nóra Ružičková – Marianna Mlynárčiková: ← abc →. Kordíky: Skalná ruža 2018
Spoliehať sa na termín literatúra ako na adekvátne označenie rôznych a vyvíjajúcich sa súčasných prejavov literárnosti, je dnes čoraz menej prijateľné.
Ivan Callus – James Corby (CounterText 1:1, 2015)
Rozpínajúce sa informácie nás nútia donekonečna sa špecializovať, používateľsky čoraz prívetivejšie prispôsobenia – virtuálnych rozhraní, televíznych šou či reťazcov čerpacích staníc – nás izolujú. Nevyhnutnosť základnej orientácie vo svetoch, v ktorých žijeme, však zostáva.
Stále si musíme vyberať: správnu práčku, správne auto, zdravý životný štýl, nízky cholesterol, najvýhodnejšiu hypotéku, správny okruh priateľov. Človeku v postdigitálnej ére tak, zdá sa, nezostáva nič iné, ako sa nechať unášať informáciami – víťazkami štatistických bitiek, ktoré sa vyplavia z vĺn internetov.
V súčasnej pozornostnej ekonomike totiž distribúcia viditeľnosti kopíruje rozdelenie svetového bohatstva: podobne ako v luxusných štvrtiach veľkomiest a letovísk aj v literatúre bohatí bohatnú čoraz viac, kým väčšina ostatných len prežíva alebo navidomoči chradne.
Prestupovanie hraníc preto možno chápať ako gesto vzdoru proti hegemónii hyperkánonu, ako subverziu mylného predpokladu, že víťazi informačných vojen sú pomazanými poslami slobody, pravdy, krásy, dobra.
Jednou z oblastí, kde nachádzame takýto priestor kritiky, je súčasné umenie, ktoré pracuje s prestupovaním hraníc medzi vedami, médiami, životom každodenným a umeleckými aktivitami. Inter- a transmediálne projekty Nóry Ružičkovej a Marianny Mlynárčikovej, ku ktorým patrí aj zbierka postkonceptuálnej poézie ← abc →, patria aktuálne medzi najvýraznejšie gestá v tomto smere v slovenskej poézii.
Miešanie poznania
← abc → je rovnako kritikou pozitivistického a inštrumentálneho rozumu, ako aj spochybňovaním zmysluplnosti izolácie jednotlivých umení a zviditeľňovaním spektakulárnosti súčasnej kultúry a politiky vylúčenia – a to aj na rovine, presahujúcej vnútorné vzťahy zbierky: autorkou textu na záložke nie je literárna autorita, ktorá by knihu reklamne vyzdvihla, ale Dana Snopková, herečka Divadla z pasáže, s ktorou autorská dvojica už dlhšie spolupracuje.
Ako sa uvádza na (druhej) záložke, zbierka je inšpirovaná Flaubertovým nedokončeným románom Bouvard a Pécuchet (1881), ktorého protagonisti sa bez úspechu púšťajú azda do každej oblasti poznania, viery a umenia.