SME
Piatok, 26. apríl , 2019
PÍŠE HAROLD JAMES – FÓRUM

Čína chce globalizáciu po starom

Aj Nemci v 19. storočí chystali veľkolepé projekty.

Prejav čínskeho prezidenta Si Ťin-pchinga. (Zdroj: TASR/AP)

Autor je profesorom dejín a medzinárodných vzťahov na Princetonskej univerzite. Špecializuje sa na nemecké hospodárske dejiny a globalizáciu.

Za dávnych čias všetci predpokladali, že fenomén menom globalizácia má jedinú podobu, keď cezhraničné prúdenie finančného kapitálu povzbudzuje inovácie, industrializáciu, rozvoj a obchod.

Lenže iniciatíva Jeden pás, jedna cesta čínskeho prezidenta Si Ťin-pchinga ponúka alternatívnu verziu globalizácie, ktorá je založená na integrovanom systéme fyzickej infraštruktúry. Nehmatateľný svet finančníctva tak nahrádza hmatateľný svet lodí a vlakov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Lenže zatiaľ čo čínsky prezident Si túto iniciatívu stvoril v prvom rade ako priamočiary spôsob, ktorým starú, nestabilnú, Západom presadzovanú globalizáciu pošle na smetisko dejín, má riešiť aj dôležitý domáci problém: konkrétne, hustú koncentráciu hospodárskeho rozvoja na čínskom pobreží, kde vyrástla bohatá vzdelaná prímorská elita.

Sociálna stabilita však žiada, aby sa zisky z mimoriadneho čínskeho rastu rovnomernejšie distribuovali naprieč krajinou.

Príležitosť pre vnútrozemie

Prirodzene, nie je to len záležitosť Číny. V celých dejinách platilo, že globálne významné mestá sa takmer vždy nachádzali pri vode, buď na morskom pobreží, alebo na splavných riekach.

Ako svetové komerčné uzly v minulosti slúžili Amsterdam, Antwerpy, Janov či Benátky – ba aj antické Atény či Tyros. Dnes podobnú úlohu plnia globálne metropoly ako Londýn, New York, Tokio, Hongkong, Šanghaj, Dubaj, Sydney a Rio de Janeiro.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5VBG na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5VBG na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Čína


Článok je zaradený aj do ďalších tém Nemecko

Hlavné správy zo Sme.sk

Milión dôchodcov na Slovensku: Bojujú o dôstojný život, dokedy sa dá

Vyše 7500 ľudí čaká na miesto v domove pre seniorov.

Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Okrem vychádzok k lekárovi ich naozaj nič nečaká?

Až po päťdesiatke si človek uvedomuje, že staroba je tŕnistý pojem.

Šéfredaktorka SME Beata Balogová.
Dobré ráno

Dobré ráno: Mafia, exsiskára a policajti sa spojili, aby sledovali novinárov

Sledovanie novinárov hovorí o rozpade právneho štátu.

Podcast Dobré Ráno
Režisér John Stevenson.

Neprehliadnite tiež

Komentár Zuzany Kepplovej

Akú starobu by ste si priali?

Ani len netušíme, aký je to pocit starnúť v dnešnom svete.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Okrem vychádzok k lekárovi ich naozaj nič nečaká?

Až po päťdesiatke si človek uvedomuje, že staroba je tŕnistý pojem.

Šéfredaktorka SME Beata Balogová.
Komentár Petra Schutza

Pelle ide na vander

Dá sa len dúfať v osvietenie premiéra.

Peter Schutz

Bez závisti (Vico)

Karikatúra denníka SME (kreslí Fedor Vico).

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Regulácia nie je zločin. Predstavte si, aj Uber ju zvládol

Kto si trúfne zregulovať prostitúciu?

Peter Tkačenko