Autor je politológ zameriavajúci sa na výskum krajnej pravice
Úvodné pojednávanie o zákaze činnosti pre Kotlebovu Ľudovú stranu Naše Slovensko spustilo začiatkom tohto mesiaca opätovnú lavínu reakcií a komentárov o tom prečo a či vôbec treba túto stranu rušiť.
Argumentačná línia sa však viedla v rovine domnienok a želaní ich jednotlivých autorov, a to spravidla bez dôvernejšieho oboznámenia sa s ideológiou strany samotnej. Čo je aj prípad dôvodenia príslušného prokurátora Generálnej prokuratúry.
Vzhľadom na blížiaci sa termín ďalšieho pojednávania je preto najvyšší čas bližšie si rozobrať niektoré z ústredných argumentov obhajoby ĽSNS. Pomôcť pri tom môže politologická analýza jej ideológie.
Pretože pravá podstata politickej strany je najlepšie zosobnená v jej ideológii, teda v súbore na seba nadväzujúcich presvedčení o ideálnom usporiadaní spoločnosti a mieste človeka v nej. Aká je skutočná ideológia ĽSNS a ide v jej prípade o extrémistickú stranu?
Rodení kriminálnici
Ideologické jadro ĽSNS demonštrujú v skratke dve ústredné heslá strany: „Spravíme poriadok so zlodejmi v kravatách aj s parazitmi v osadách“ a „Odvahou proti systému“.
Prvý slogan zosobňuje tri črty tohto ideologického jadra strany. Ako ústredný tu vystupuje nativizmus, čo je výraz pre xenofóbny nacionalizmus, ktorý môže v sebe zahŕňať aj rasistické argumenty. V prípade ĽSNS ide v tomto smere o kritiku Rómov, ktorých strana označuje ako „parazitov v osadách“.
ĽSNS sa síce snaží brániť proti obvineniam z rasizmu a xenofóbie, keď zdôrazňuje, že hovorí „nielen o cigánskych asociáloch“, prípadne ako argumentovala na úvodnom pojednávaní, že nehádže všetkých Rómov do jedného vreca a problémom sú pre ňu len tí, ktorí páchajú kriminalitu. Je to však naozaj tak?
V skutočnosti sú Rómovia v rámci ideológie ĽSNS vykresľovaní výhradne v negatívnom svetle, ktoré navyše pri termínoch ako „cigánsky extrémizmus“, „cigánsky teror“ či „cigánski asociáli“ evokuje kauzalitu medzi etnicitou a „extrémistickým“ a „asociálnym“ správaním. To podľa ĽSNS vychádza z rómskej kultúry a spôsobu života.
Strana Rómov prezentuje predovšetkým ako demografické, sociálne a najmä bezpečnostné riziko predstavujúce hrozbu pre „slušných ľudí“. Rómovia sú tak v rétorike strany zobrazovaní výhradne ako neprispôsobiví príživníci nespravodlivo zneužívajúci sociálny systém a zároveň ako kriminálnici páchajúci majetkovú a násilnú trestnú činnosť, za ktorú však nebývajú zväčša spravodlivo a v patričnej miere potrestaní.
Okrem toho ĽSNS kritizuje stav pôrodnosti na Slovensku. Ten sa podľa strany vyznačuje malým počtom rodiacich sa detí, v rámci ktorého sa však zvyšuje percento narodených „asociálov“, čo má za následok okrem iného stav, keď „mestá a dediny, najmä na strednom a východnom Slovensku, postupne vymierajú a zostávajú v nich len neprispôsobiví asociálni extrémisti“.
To v danom kontexte, mimochodom, naznačuje, že Rómovia sa vo vnímaní ĽSNS stávajú asociálmi momentom ich narodenia a nejde teda len o tých, ktorí páchajú kriminalitu.
Jediná alternatíva
Ďalšími zo spomínaných troch ideologických čŕt sú populizmus, ktorý prezentuje „elity“ vo vzťahu k „slušným ľudom“ ako „zlodejov v kravatách“ a autoritárstvo vyznačujúce sa agendou práva a poriadku hlásajúce potrebu urobiť poriadok tak s „parazitmi v osadách“. ako aj „zlodejmi v kravatách“.