Autorka je riaditeľka Ústavu verejnej politiky FSEV UK v Bratislave
Ján z Nitry študuje informatiku na Masarykovej univerzite v Brne, Katka z Košíc ekonómiu v Prahe a Samuel z Martina politické vedy v Leuvene. Na vysokých školách v zahraničí študuje viac ako 30-tisíc slovenských študentov.
Okrem túžby po dobrodružstve a chuti vypadnúť na pár rokov z domu je to aj kvôli pomerne nízkej kvalite niektorých vysokých škôl na Slovensku, minimálne jej zlého vnímania.
Tlak akejkoľvek profesijnej skupiny (advokáti, lekári, audítori, sudcovia a pod.) na kvalitu ich profesie nie je bežný na Slovensku ani v zahraničí. Pri vysokoškolskom vzdelávaní to je rovnako: naši rektori a dekani netlačia na poslancov a ministrov, aby štát viac kontroloval kvalitu ich práce a vymáhal kvalitné vzdelávanie.
Skôr zdôrazňujú akademické slobody a autonómiu pri rozhodovaní vedenia škôl, ktorá však v priemere neprináša lepšie školy pre študentov.
Preto je zaujímavé pozrieť sa na to, aké nástroje sa používajú v krajinách, kde sa kvalita vzdelávania na vysokých školách rieši.
Najlepšia biofyzika či sociológia
Prvým z nich je podpora zdravej súťaže a preberania dobrých prístupov cez benchmarking. Ide o porovnávanie sa medzi jednotlivými poskytovateľmi vysokoškolského vzdelávania navzájom. A to nielen na úrovní univerzít a fakúlt, ale hlavne na úrovní konkrétnych programov.