SME
Sobota, 28. január, 2023 | Meniny má Alfonz

Keď nás otcovia odmietli, nedali nám možnosť sa brániť

Konflikt hlasistov a martinského okruhu je stále prítomný v slovenskej politike.

Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Autor je politológ, venuje sa histórii slovenského politického myslenia

Dejiny slovenského emancipačného hnutia sú okrem iného príbehom o agilných kňazoch a duchovných, ktorí v časoch najtvrdšieho politického a národnostného útlaku živili "slovenskú myšlienku" a aktívne sa v prospech nej angažovali.

Konfesijne podfarbený charakter nášho národotvorného pohybu bol prirodzeným výsledkom vidieckeho charakteru našej spoločnosti v 19. storočí a temer úplnej absencie slovensky cítiacej inteligencie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výsledkom tejto špecifickej historickej situácie bolo, že sa rodiaci slovenský nacionalizmus formoval ako hnutie, v ktorom sa otázka národného oslobodenia spontánne spájala s programom insitného, konfesijne podmieneného konzervativizmu.

Ako v tejto súvislosti trefne poznamenáva významný slovenský politik a československý premiér z čias 1. ČSR Milan Hodža, "naše národovectvo sa často opieralo o dogmatizmus a formalizmus týchto dvoch cirkví (rímskokatolícka a evanjelická, pozn. autora)".

Ako ďalej Hodža poznamenáva, ich vzájomným putom bol najmä odpor proti dobovému západnému racionalizmu, čo Štúr šikovne využil pri hľadaní podpory pre svoj národotvorný program "V boji proti racionalizmu hľadal a nachodil Štúr ideový most k valnej čiastke katolíckeho duchovenstva, ktorého ani nesmel a ani nemohol postrádať pri svojom diele".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Keď sa však ciele slovenského emancipačného pohybu dostali do konfliktu so záujmami a cieľmi týchto dvoch cirkví, zostalo národovectvo, ako uvádza Hodža, bez opory.

Absentujúci občiansky pilier bol tak dlhodobo slabým miestom našich emancipačných snažení.

Hlas mladých liberálov

Koncom 19. storočia sa však začala situácia radikálne meniť. Najmä v Prahe sa študujúca slovenská mládež odklonila od vytýčeného programu slovenských národovcov a pod vplyvom T. G. Masaryka zahrnula do politických cieľov slovenského emancipačného hnutia aj liberálne orientované tézy.

Schyľovalo sa tak ku konfliktu, ktorý na dlhý čas charakterizoval slovenský politický život.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vláda padla, po piatku má obmedzené právomoci.

Keď nevieme samospráve pomôcť, aspoň jej uškodíme, povedali si zrejme vládni poslanci a predložili novelu.


Michal Vlček 16 h

Teraz sa ešte len ukážu charaktery.


17 h
Ilustračná snímka.

Je najvyšší čas napadnúť exkluzivitu heterosexuálnych manželstiev na Ústavnom súde.


Daniel Podolský 17 h

Troška uznania a rešpektu by predsa len bolo na mieste.


24 h
SkryťZatvoriť reklamu