SME
Štvrtok, 18. júl, 2019 | Meniny má Kamila
PÍŠE ROMAN JANČIGA - FÓRUM

Keď nás otcovia odmietli, nedali nám možnosť sa brániť

Konflikt hlasistov a martinského okruhu je stále prítomný v slovenskej politike.

Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME)

Autor je politológ, venuje sa histórii slovenského politického myslenia

Dejiny slovenského emancipačného hnutia sú okrem iného príbehom o agilných kňazoch a duchovných, ktorí v časoch najtvrdšieho politického a národnostného útlaku živili "slovenskú myšlienku" a aktívne sa v prospech nej angažovali.

Konfesijne podfarbený charakter nášho národotvorného pohybu bol prirodzeným výsledkom vidieckeho charakteru našej spoločnosti v 19. storočí a temer úplnej absencie slovensky cítiacej inteligencie.

Výsledkom tejto špecifickej historickej situácie bolo, že sa rodiaci slovenský nacionalizmus formoval ako hnutie, v ktorom sa otázka národného oslobodenia spontánne spájala s programom insitného, konfesijne podmieneného konzervativizmu.

Ako v tejto súvislosti trefne poznamenáva významný slovenský politik a československý premiér z čias 1. ČSR Milan Hodža, "naše národovectvo sa často opieralo o dogmatizmus a formalizmus týchto dvoch cirkví (rímskokatolícka a evanjelická, pozn. autora)".

Ako ďalej Hodža poznamenáva, ich vzájomným putom bol najmä odpor proti dobovému západnému racionalizmu, čo Štúr šikovne využil pri hľadaní podpory pre svoj národotvorný program "V boji proti racionalizmu hľadal a nachodil Štúr ideový most k valnej čiastke katolíckeho duchovenstva, ktorého ani nesmel a ani nemohol postrádať pri svojom diele".

Keď sa však ciele slovenského emancipačného pohybu dostali do konfliktu so záujmami a cieľmi týchto dvoch cirkví, zostalo národovectvo, ako uvádza Hodža, bez opory.

Absentujúci občiansky pilier bol tak dlhodobo slabým miestom našich emancipačných snažení.

Článok pokračuje pod video reklamou

Hlas mladých liberálov

Koncom 19. storočia sa však začala situácia radikálne meniť. Najmä v Prahe sa študujúca slovenská mládež odklonila od vytýčeného programu slovenských národovcov a pod vplyvom T. G. Masaryka zahrnula do politických cieľov slovenského emancipačného hnutia aj liberálne orientované tézy.

Schyľovalo sa tak ku konfliktu, ktorý na dlhý čas charakterizoval slovenský politický život.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5YVE na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5YVE na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Československo: Sto rokov


Článok je zaradený aj do ďalších tém história, História

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Jakuba Fila

Prežije ľudstvo Zem? Už teraz sa pozerá ku hviezdam

Chystajú sa ďalšie malé kroky pre človeka a veľké pre ľudstvo.

Jakub Filo.
Komentár Zuzany Kepplovej

Gejovia a lesby sú noví Maďari

Raz budeme o strachu z homosexuálov uvažovať ako o panike z Maďarov.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.
AUTORSKÁ STRANA MICHAELY TERENZANI

„Mandi, frute!“

Podobne ako iné malé jazyky, aj friulčina vymiera.

(ilustračné foto)

Okno do budúcnosti (Hej,ty! – Györe)

Karikatúra denníka SME (kreslí Hej,ty! – Györe)