Autor je spisovateľ, venuje sa výskumu totalít
V postsovietskej krajine netreba očakávať úradnú či policajnú slušnosť voči občanom, pretože oni nestoja na ich strane. Mestskú čistotu a dopravnú disciplínu možno prijať s obdivom, ale zároveň sa treba vyrovnať s poznaním, že hranice poriadku a čistoty sa končia kúsok od centra.
Aj staré sovietske pravidlo, že zákazník je v skutočnosti prosebníkom, má tuhý korienok. Osoba za pultom si už osvojila úsmev, ale na zákazníka pripravila novú zbraň – a tou sú ceny urážajúcej výšky.
Spôsobuje ich zažratá sovietska lenivosť, preniesla sa do filozofie, že lepšie je predať jeden predražený výrobok denne ako uspokojiť desať zákazníkov nižšou cenou.
Preto napríklad na moskovskom letisku kaviarne, bufety, mnohoraké občerstvenia zívajú prázdnotou a cestujúci si vyťahujú svoje chleby a fľaše s vodou pred tvárami zívajúcich čašníkov.
V postsovietskej krajine netreba očakávať, že sa vám na druhom konci telefónu prihlásia menom a spoločnosťou. Ak vám stratia na letisku kufor, verte-neverte, je to tak trocha vaša chyba. Určite by sa vám to nestalo, keby ste sedeli doma.