Udalosť týždňa
Eurofunkcie. Veľkú krízu, na ktorú by sa nepochybne zvrhol nominačný pat v Európskej rade, sa podarilo odplašiť vcelku decentne, bez lietajúcich tanierov. Správou číslo jeden je schopnosť dohody v nesmierne komplikovanej konfigurácii, ktorú si lídri sami vytvorili množstvom kritérií.
Z nich sa napokon uplatnilo iba genderové, kým politické, regionálne a odborné spadli pod stôl spolu s princípom „špicenkandátov“. Vedno s paľbou V4 na Timmermansa tento dej nadlho poznačí vývoj i vzťahy. V snahe o presadenie špicenov totiž nešlo o nič menšie, než o prerozdelenie moci medzi Radou, čiže národnými vládami, a parlamentom. Alebo, ak chcete, medzi renacionalizáciou a federalizmom.
Keďže parlament prehral, Rada vyrobila zatiaľ najefektnejší príspevok na motívy demokratického deficitu. Čo je veľký paradox, keďže ten je kľúčovým argumentom kritikov EÚ z pozícií národného štátu.
To, že V4 sa podieľala na vyštípaní Timmermansa, je prejav reálneho vplyvu, čo zvlášť umocňuje, že keby sa nehľadala jednomyseľnosť a o Holanďanovi by sa hlasovalo, tak na blokačnú menšinu by nedosiahla ani s Talianskom. Dlhodobé dôsledky zatiaľ najinvazívnejšieho vstupu regiónu do veľkej europolitiky však nesľubujú veľa dobrého.
Správny krok
Remišová. Nevera v politike určite nie je preferencia autora. Pozícia Grendela, že lojalita k Matovičovi, bez ktorého by neboli poslancami, je viac než perspektíva lepšej politickej budúcnosti, si zaslúži plný rešpekt.
Nesporné však je, že kto berie sám seba v politike vážne, u Matoviča svoje možnosti minimalizuje. Štvorhlavá strana, do ktorej nepúšťa členstvo, je perverznosť, pričom nevypočítateľnosť, chaos a kľučkovanie problematizujú celé OĽaNO.
Dať niekomu príležitosť v politike ešte neznamená nárok brániť mu v posunutí sa niekam ďalej. Matovič nebráni, avšak nekorektné vyhlásenia prezrádzajú, že odchody berie ako zradu. Nie – lojalita k nemu je neprimeraná obeť.
Správny krok II
Daňový patent Hídu. V spore so samosprávami padlo veľa argumentov. Najsilnejší je tento: Ak sa obciam za tri roky zvýšili príjmy o 52 percent a čistý príjem občanov šiel hore o 12 percent (alternatívne 20), niet obhájiteľného dôvodu brániť sa zvýšeniu nezdaniteľného základu.