SME

Da Vinci nebol mimozemšťan (píše Michal Havran)

Do rodiska renesancie to máme osem hodín autom.

Posledná večera Leonarda da Vinci. (Zdroj: WIKIMEDIA/CC)

Autor je teológ a spisovateľ

Napriek tomu, že kultúrny svet si tento rok v máji pripomenul päťsté výročie smrti Leonarda da Vinciho, s čoraz väčším počudovaním sledujeme, ako sa nám umenie a duch, zvedavý duch renesancie stráca.

V mnohých prípadoch nahradila záujem o veľké syntetizujúce diela Burckhardta, Isaacsona, Pano a Huizingu pochybná móda spojená s Danom Brownom.

V zámku Clos Lucé pri kráľovskom hrade v Amboise na Loire, ktorý dal toskánskemu veľmajstrovi poznania postaviť renesančný panovník František I., sa dnes tlačia paraezoterické skupiny zvedavé nie na spôsob, akým sa stal da Vinci pointou renesančného myslenia a tvorby, ale na to, či boli jeho mechanické a technické vynálezy navádzacími prístrojmi pre príchod mimozemšťanov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Viac podobných článkov nájdete na SME+. Vznikajú vďaka vašej podpore. Ďakujeme.

Všetci nerezignovali

No ešte stále existuje aj v strednej Európe skupina vedcov, umelcov a vydavateľov, ktorí nerezignovali na renesančné poznanie a poznanie renesančného myslenia a systematicky pripravujú do nových edícií kľúčové diela florentského neoplatonizmu od Marcela Ficina alebo moderné štúdie o chápaní postavenia človeka vo svete rozpohybovaných nebeských telies Giordana Bruna, ktoré slovami rusko-francúzskeho filozofa vedy Alexandra Koyrého poslali myslenie od uzatvoreného sveta k nekonečnému vesmíru.

V podobnom duchu, s porovnateľnou pracovnou metódou pracuje aj významný súčasný český básnik Adam Borzič. V ostatnej zbierke Západo-východní zrcadla zúročil dlhoročný terapeutický a básnický záujem o symbolické myslenie, ktorého najpôsobivejšiu historickú a umeleckú metaforu našiel v období toskánskej renesancie.

V doslove k umne koncipovanej zbierke, ktorá navodzuje dôveryhodný dojem kultúrneho dialógu medzi mystikou Orientu z prostredia súfijskej poézie a renesančného myslenia, ktoré do európskej kultúry priniesol originálny impulz v podobe iniciačného rozumu, napísal, že objav ľudskej perspektívy a emancipačného pohybu je v renesancii transcendentálne zakotvený.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Vek dialógu

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C62SP na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Richard Raši.

Čo môžu naozaj zmeniť nové pravidlá pre štátne nákupy


Ak chce Pellegrini naozaj to najlepšie pre Slovensko...


Ilustračné foto.

Ad: Slovenská minimálna mzda kráča gréckou cestou.


Veľká súdna sieň Medzinárodného súdneho dvora v Haagu.

Harabinove výroky nie sú pravdivé.


Vladimír Balek
SkryťZatvoriť reklamu