Reza Aslan, Bůh a jeho lidské dějiny, preložila Julie Tesla, Host 2019
Aslanova kniha ukazuje silné stránky religionistiky. Veda o náboženstvách je odľahčená od emocionálnej angažovanosti veriacich, misionárov a svedkov „jedinej správnej viery“.
Hľadaním jednotiacich bodov sa svet náboženstiev vyjasňuje, ale súčasne mu hrozí sterilné ovzdušie garantované nestrannými postojmi.
Iránsko-americký vedec, komentátor a spisovateľ sa narodil v šiítskej rodine. Po úteku z Iránu do Spojených štátov prešiel krátkou fázou evanjelikálneho kresťana. Znovu sa vrátil k islamu, ale pri mediálnych vystúpeniach rád pripomína, že je skutočným učeníkom Ježiša Krista.
Inokedy upozorňuje na to, že náboženstvá používajú jazyk metafor a symbolov, ktoré len otvárajú cesty k viere.
Aslan zaujal sériou dokumentov Believer. Poňal ju ako bedeker po okrajových náboženských tradíciách. Hneď prvým dokumentom pobúril, lebo pri stretnutí s vodcom hinduistickej sekty aghóriov sa nechal pohostiť porciou ľudského mozgu.
Kritici ho obvinili z náboženskej pornografie a šírenia negatívnych klišé o veľkom svetovom náboženstve. Keď mal podľa prísľubu ďalšiu časť seriálu venovať „svojmu“ islamu, CNN produkciu programu zrušila.
Reakcie na jeho medzinárodné bestsellery o Ježišovom živote a vývoji islamu boli poznačené polemikami o Aslanovej kompetencii historika.
Aslan aj naďalej a veľmi aktívne pracuje so svojou mediálnou pozíciou. Píše o náboženskej slobode na Blízkom východe a pokušeniach terorizmu uprostred moslimského sveta. Pranieruje verejne angažovaných ateistov, lebo sa vraj nevyznajú v náboženstvách, a preto netušia, ako formujú ľudské správanie.
Veriaci lovci a zberači
Reza Aslan prichádza s veľmi vyhraneným vysvetlením toho, ako si ľudia v priebehu tisícročí kreslili svojich bohov. „Potrebu poľudšťovať božské máme pevne zakódovanú v mozgu.“
Celé dejiny ľudskej spirituality sú vytrvalou snahou pochopiť božské pomocou toho, že mu prepožičiame svoje emócie a svoju osobnosť. Obdaríme ho svojimi silnými stránkami, dokonca aj telom. „Z Boha urobíme seba.“
Tu nachádza aj vysvetlenie, prečo bolo náboženstvo v dejinách nástrojom dobra, ale aj nevýslovného zla. Viera v toho istého Boha prebúdza v jedných veriacich súcit, v iných nenávisť a krutosť.
Rozprávanie o najranejších náboženských formách pravekých ľudí je v Aslanovom podaní beletristické, sugestívne a poetické.