SME

Čo majú spoločné židovskí piráti a rastafariáni (píše Michal Havran)

Reggae má zdroje u kráľa Šalamúna.

Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Autor je teológ a spisovateľ

Žiadna apokalyptická sekta nedala svetu toľko hudby, ako karibský kult rastafari a žiaden z hudobných prúdov černošskej kultúry sa tak vytrvalo nedrží svojich základných posolstiev ako reggae, rocksteady a dancehall.

A to aj napriek tomu, že londýnsky básnik a toaster Linton Kwesi Johnson vyčítal Robertovi Nestovi Marleymu dohodu s vydavateľstvom Island Records. Johnson v roku 1975 pre časopis Race Today napísal, že zakladateľ domu Chris Blackwell bol zodpovedný za komodifikáciu Marleyho revolučného ducha a zneužíval obraz rastafari a jeho radikálnych koreňov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Chris Blackwell, dnes úspešný producent hudby a jamajského rumu, bol podľa Johnsona „potomkom majiteľov otrokov a pokračoval v tradícii svojich bielych predchodcov“.

Viac ako magio a bacardi

Na pochopenie toho, čo sa dnes deje v Afrike, ale aj v bývalých West Indies, nestačí počúvať pár rytmov, ktoré sa v našom prostredí stali hudobnou kulisou k magio plážam a bacardi večierkom.

Reggae sa stalo v minulom roku súčasťou svetového kultúrneho dedičstva. Zhodou okolností vyšlo v rovnakom období niekoľko zásadných prác, ktoré objasňujú duchovné prostredie a tradície, z ktorých táto hudba vznikla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Židovská kultúra sa stala motorom kozmopolitnej spoločnosti, skladajúcej sa z prenasledovaných a šikanovaných.

Príbeh Roberta Marleyho, Petra Tosha a ďalších sa však nezačal spoluprácou s Chrisom Blackwellom. Parížska filharmónia zorganizovala pred dvoma rokmi monumentálnu výstavu o dejinách a vzniku kultúry soundsystému.

Najnovší kulturologický výskum ukazuje, že karibská hudba má aj iný, liturgický rozmer, ktorý sa dodnes prejavuje v tvorbe Toots and the Maytals a predovšetkým v poézii londýnskeho básnika Lyntona Kwesi Johnsona, vynálezcu dread poetry. David Austin, autor umeleckej biografie básnika Johnsona, navyše zbúral vo svojej knihe niekoľko povrchných predstáv festivalového folklóru o hnutí rastafari.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C635P na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peter Schutz

Do tejto situácie ho dostáva Trumpova podpora „koalície ochotných“.


13

Kreslí Rosie Naive Art.


Rosie Babicová
Vanda Rozenbergová, spisovateľka a výtvarníčka

Niekedy si charizmu vybudujeme len preto, že sme nechceli byť zranení.


1
Nataša Holinová

Už zasa bezpečnostná rada?


49
SkryťZatvoriť reklamu