SME

Čo majú spoločné židovskí piráti a rastafariáni (píše Michal Havran)

Reggae má zdroje u kráľa Šalamúna.

Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Autor je teológ a spisovateľ

Žiadna apokalyptická sekta nedala svetu toľko hudby, ako karibský kult rastafari a žiaden z hudobných prúdov černošskej kultúry sa tak vytrvalo nedrží svojich základných posolstiev ako reggae, rocksteady a dancehall.

A to aj napriek tomu, že londýnsky básnik a toaster Linton Kwesi Johnson vyčítal Robertovi Nestovi Marleymu dohodu s vydavateľstvom Island Records. Johnson v roku 1975 pre časopis Race Today napísal, že zakladateľ domu Chris Blackwell bol zodpovedný za komodifikáciu Marleyho revolučného ducha a zneužíval obraz rastafari a jeho radikálnych koreňov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
0 seconds of 0 secondsVolume 0%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Chris Blackwell, dnes úspešný producent hudby a jamajského rumu, bol podľa Johnsona „potomkom majiteľov otrokov a pokračoval v tradícii svojich bielych predchodcov“.

Viac ako magio a bacardi

Na pochopenie toho, čo sa dnes deje v Afrike, ale aj v bývalých West Indies, nestačí počúvať pár rytmov, ktoré sa v našom prostredí stali hudobnou kulisou k magio plážam a bacardi večierkom.

Reggae sa stalo v minulom roku súčasťou svetového kultúrneho dedičstva. Zhodou okolností vyšlo v rovnakom období niekoľko zásadných prác, ktoré objasňujú duchovné prostredie a tradície, z ktorých táto hudba vznikla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Židovská kultúra sa stala motorom kozmopolitnej spoločnosti, skladajúcej sa z prenasledovaných a šikanovaných.

Príbeh Roberta Marleyho, Petra Tosha a ďalších sa však nezačal spoluprácou s Chrisom Blackwellom. Parížska filharmónia zorganizovala pred dvoma rokmi monumentálnu výstavu o dejinách a vzniku kultúry soundsystému.

Najnovší kulturologický výskum ukazuje, že karibská hudba má aj iný, liturgický rozmer, ktorý sa dodnes prejavuje v tvorbe Toots and the Maytals a predovšetkým v poézii londýnskeho básnika Lyntona Kwesi Johnsona, vynálezcu dread poetry. David Austin, autor umeleckej biografie básnika Johnsona, navyše zbúral vo svojej knihe niekoľko povrchných predstáv festivalového folklóru o hnutí rastafari.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom G635P na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

S Kotlárom budeme naozaj potrebovať veľmi veľa detí.


36

Slovenská vláda oslávila 1. apríl po svojom.


Ingrid Kosová 4
Mariana Čengel-Solčanská. (Zdroj: ARCHÍV M.Č.S.)

Aký bol výstup na Kriváň v 19. storočí?


21

Strašne veľa sme sa včera dozvedeli o Slovensku a jeho najbližšej budúcnosti.


28
SkryťZatvoriť reklamu