SME
Nedeľa, 5. apríl, 2020 | Meniny má Miroslava
AUTORSKÁ STRANA MICHALA HAVRANA

Príroda je hermafrodit (píše Michal Havran)

Príroda môže byť miestom mystického zážitku.

Mladé Rumunky oblečené ako letné víly sa účastnia slávnosti slnovratu. (Zdroj: TASR/AP)

Autor je teológ a spisovateľ

V najnovšom filme Ari Astera Midsommar (Slnovrat) prichádza skupina amerických študentov antropológie na pozvanie svojho švédskeho spolužiaka na sever krajiny, aby sa zúčastnila rodinného obradu vítania slnovratu.

Slávnosť trvá deväť dní a keďže je Midsommar - podobne ako predchádzajúci Asterov filmy Hereditary - horor, nekonečné večery na severe Švédska sa postupne menia z bukolického pohanstva na obetnú drámu.

Midsommar však nie je zaujímavý iba svetlom, ktoré pripomína najlepšie z filmov Terrenca Malicka, ale predovšetkým zobrazením anxiogenického (úzkosť vzbudzujúceho - pozn.red.) vzťahu ľudí k prírode, k rituálom a k problematickým pokusom žiť v harmónii s údajne láskavou divočinou.

Článok pokračuje pod video reklamou
Viac podobných článkov nájdete na SME+. Vznikajú vďaka vašej podpore. Ďakujeme.

Jedna z postáv filmu, ktorá, bez toho, aby sme spoilovali (prezrádzali dej - pozn.red.), skončí tak, ako skončí každý príliš zvedavý antropológ v kontakte s uzatvorenou komunitou. V prvý večer pred uložením sa v bývalej stodole pripomínajúcu Walhallu povie, že príroda vie, ako udržiavať harmóniu.

Podobnou myšlienkou sa nedávno zaoberal aj film The Witch Roberta Eggersa, ktorý si svojím príbehom zbožných kolonistov v Novom Anglicku v XVII. storočí zaslúžil cenu za najlepšiu réžiu na festivale v Sundance.

Tieto filmy, spolu s Asterovou Hereditary, spája nový spôsob chápania prírody a našej predstavy o jej láskavosti. V mnohých ohľadoch nadväzujú na tvorbu waleského prozaika Arthura Machena zo začiatku minulého storočia.

Jeho príroda je nositeľom hriechu a rozvratu a rozumieť jej možno iba vtedy, ak sa oddáte jej pôsobeniu.

Prazákladný vzťah k prírode

Midsommar veľmi presne zachytil premenu náboženského spoločenstva na súčasť prírody, no zároveň ukazuje hlbokú morálnu dilemu, ktoré takéto rozhodnutie, či už z tradície, alebo z novonadobudnutého presvedčenia predstavuje.

Hereditary, The Witch, Midsommar sú filmy, ktoré sa ponad nudné klišé hororu snažia nanovo preskúmať úzkosť a hrôzu z prírody.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C64B5 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M64B5 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Chcete dostať upozornenie na najnovší článok tohto autora?
Objednajte si notifikáciu priamo na váš e-mail.
Odoberať autora na email

Téma: Autorská strana

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Príroda

Neprehliadnite tiež

Čo Slovák, to... (Hej, ty!)

Karikatúra denníka SME (Hej, ty! – Györe).

Stĺpček Jakuba Fila

Matovičovi jeho úlohu nik nezávidí, o to viac musí byť lídrom

Nemá priestor na frky pred kamerami.

Jakub Filo.
Komentár Petra Schutza

Blackout je menejcenné riešenie

Pritvrdzovanie nie je trend, ktorý by sa tešil preferencii v Európe.

Peter Schutz
Komentár Bena Cunninghama

Za čo vymieňame naše dáta

Technologické spoločnosti už dávno vedia to, čo si teraz pýtajú naše vlády.

Ben Cunningham.