SME
Nedeľa, 7. marec, 2021 | Meniny má TomášKrížovkyKrížovky
PÍŠE MARTIN HORIČKA

Elektromobily dnes nie sú riešením

Elektrické autá prinášajú nové problémy.

Peugeot e-208Peugeot e-208 (Zdroj: Peugeot )

Autor je doktorand histórie na UK v Bratislave

Aj keď blížiaci sa prechod na elektrické autá má byť radikálny a historicky bezprecedentný, vo verejnej debate sa zriedka objaví polemika o možných následkoch.

Hovorí sa, že práve stojíme na civilizačnej križovatke. Musíme sa rýchlo rozhodnúť pre cestu, ktorá by nás priviedla k udržateľnej spoločnosti, alebo čeliť následkom ľahkovážneho správania sa k prírode. Zároveň by sme si však mali dať pozor, aby opatrenia boli skutočne tie optimálne.

Neustále opakovaná požiadavka radikálnej transformácie dopravy pomocou elektromobilov síce vyzerá na prvý pohľad ako úplne logické, správne a dokonca aj nutné riešenie znečisťovania životného prostredia, ale po detailnejšom preskúmaní problematiky môžeme zistiť, že to tak nemusí byť.

SkryťVypnúť reklamu

Ako väčšina komplexných problémov aj tento je o niečo zložitejší, než nám vraví intuícia. Aj keď blížiaca sa zmena má byť skutočne radikálna a nezvratne transformovať celú spoločnosť, pravidelne môžeme počúvať o možnosti už od roku 2050, 2040 alebo dokonca 2030 úplne zakázať produkciu „nezelených“ vozidiel.

Napriek hlasnej podpore elektrických áut sme dnes žalostne nepripravení na to, čo bude nasledovať, ak sa ich počet naozaj zdvihne do takej výšky, ako to navrhujú niektoré vlády, ktoré plánujú eliminovať používanie fosílnych palív .

Zelená alternatíva?

Začiatkom roka publikoval o vplyve elektromobilov na životné prostredie štúdiu fyzik Christoph Buchal, pracovník Kolínskej univerzity, ktorý v spolupráci s kolegami z ekonomického inštitútu Ifo zistil, že elektrické autá v Nemecku vyprodukujú zhruba o 11 až 28 percent viac škodlivého oxidu uhličitého v porovnaní so „špinavým“ dieselovým automobilom.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C65CQ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M65CQ na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  2. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  3. Nové číslo Historickej revue
  4. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  5. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  6. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  7. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  8. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  9. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  10. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  1. Svieže jarné ceny v PLANEO Elektro sú aj v marci extra výhodné
  2. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  3. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  4. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  5. Nové číslo Historickej revue
  6. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  7. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  8. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  9. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  10. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 22 971
  2. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 12 693
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 12 026
  4. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 11 485
  5. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 10 343
  6. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj 9 637
  7. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 8 967
  8. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 7 908
  9. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele 7 023
  10. Nové číslo Historickej revue 6 523
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Klimatická zmena

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Elektromobily
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Bratislava si musí znovu vybudovať bytový fond. Inšpiráciou je Viedeň.

11 h
Ilustračné foto.

V budovaní európskej identity a jej geostrategickej relevancie treba pokračovať od základov, nie od strechy.

11 h

Karikatúra denníka SME (Sliacky).

5. mar
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Premiér Matovič nie je hlúpy. A o to je to horšie

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Matovič veľmi dobre vie, kto je Orbán

5. mar