SME
Pondelok, 24. február, 2020 | Meniny má Matej
PÍŠE MARTIN HORIČKA

Elektromobily dnes nie sú riešením

Elektrické autá prinášajú nové problémy.

Peugeot e-208Peugeot e-208(Zdroj: Peugeot )

Autor je doktorand histórie na UK v Bratislave

Aj keď blížiaci sa prechod na elektrické autá má byť radikálny a historicky bezprecedentný, vo verejnej debate sa zriedka objaví polemika o možných následkoch.

Hovorí sa, že práve stojíme na civilizačnej križovatke. Musíme sa rýchlo rozhodnúť pre cestu, ktorá by nás priviedla k udržateľnej spoločnosti, alebo čeliť následkom ľahkovážneho správania sa k prírode. Zároveň by sme si však mali dať pozor, aby opatrenia boli skutočne tie optimálne.

Článok pokračuje pod video reklamou

Neustále opakovaná požiadavka radikálnej transformácie dopravy pomocou elektromobilov síce vyzerá na prvý pohľad ako úplne logické, správne a dokonca aj nutné riešenie znečisťovania životného prostredia, ale po detailnejšom preskúmaní problematiky môžeme zistiť, že to tak nemusí byť.

Ako väčšina komplexných problémov aj tento je o niečo zložitejší, než nám vraví intuícia. Aj keď blížiaca sa zmena má byť skutočne radikálna a nezvratne transformovať celú spoločnosť, pravidelne môžeme počúvať o možnosti už od roku 2050, 2040 alebo dokonca 2030 úplne zakázať produkciu „nezelených“ vozidiel.

Napriek hlasnej podpore elektrických áut sme dnes žalostne nepripravení na to, čo bude nasledovať, ak sa ich počet naozaj zdvihne do takej výšky, ako to navrhujú niektoré vlády, ktoré plánujú eliminovať používanie fosílnych palív .

Zelená alternatíva?

Začiatkom roka publikoval o vplyve elektromobilov na životné prostredie štúdiu fyzik Christoph Buchal, pracovník Kolínskej univerzity, ktorý v spolupráci s kolegami z ekonomického inštitútu Ifo zistil, že elektrické autá v Nemecku vyprodukujú zhruba o 11 až 28 percent viac škodlivého oxidu uhličitého v porovnaní so „špinavým“ dieselovým automobilom.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C65CQ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M65CQ na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku
  2. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine
  3. Nestarnú, ale dozrievajú
  4. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  5. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  6. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo
  7. Jarné prázdniny na lyžiach? Jednoznačne v Jasnej
  8. Ako si prepojiť auto so smartfónom?
  9. Kto bude ďalší? Hľadajte s nami Učiteľa Slovenska
  10. Potraviny išli ľuďom v núdzi, uvarili 4,7 milióna porcií jedál
  1. SANAGRO: Vláda rozdelila dotácie neférovo
  2. A trend-setting water park
  3. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku
  4. Nestarnú, ale dozrievajú
  5. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine
  6. Tipy na darček pre krstniatko
  7. Trnavská univerzita je kvalitou v popredí
  8. Zvažujete štúdium? A prečo nie v Prahe?
  9. Viete aké je študentské mesto na Slovensku?
  10. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  1. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 18 646
  2. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii 11 826
  3. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 7 984
  4. Slovensko potrebuje dezinFicovať 6 848
  5. Viete aké je študentské mesto na Slovensku? 4 711
  6. Ktorá farba je tá tvoja? 4 495
  7. Vyrábali kozmetiku, o ktorú nebol záujem. Napriek tomu prerazili 4 467
  8. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 4 412
  9. Darujte od srdca pre rozum 4 262
  10. SME proti extrémizmu na školách 4 257

Téma: Klimatická zmena

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Elektromobily

Hlavné správy zo Sme.sk

Taliansko zatvára mestá a ruší karneval. Vírus môže ohroziť Schengen

V Taliansku zabil koronavírus už šiestich ľudí.

Ľudia v talianskom meste Casalpusterlengo čakajú pred obchodom. Mesto izolovali, ľudia z neho nemôžu pre šíriaci sa koronavírus odísť.
Cynická obluda

Zdravotný paradox

Len čo vyzdravejú, určite nás Fico, Kollár alebo Danko zasa radi poučia o feťákoch a správnej životospráve.

AUTORSKÁ STRANA SAMUELA MARCA

Zbohom, kapitán! (Samo Marec sa lúči s Andrejom Dankom)

Po Andrejovi Dankovi neostáva nič, a to je vlastne dobre.

Podpredseda Anton Hrnko a predseda Andrej Danko počas tlačovej besedy po sneme Slovenskej národnej strany vo Zvolene.
Petra Vlhová v obkolesení rodičov a brata Borisa.

Neprehliadnite tiež

Komentár šéfredaktorky

Nie je dobré vytvárať kategórie dobrých a zlých Maďarov

Identita etnických Maďarov na Slovensku sa nedá vyjadriť podporou pre Bugára, Bárdosa alebo Viktora Orbána.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Píše Ivan Štefanec

Kedy bude opäť Bratislava hlavným mestom sveta?

Naše zahraničnopolitické renomé utrpelo.

Ivan Štefanec, v pozadí predseda KDH Alojz Hlina.
Komentár Zuzany Kepplovej

Kiska by mal povedať, že takto nie

Partnerom exprezidentova minulosť prekáža.

Andrej Kiska počas predvolebnej debaty denníka SME.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Smer nebeží o život

Premiérska strana sa tvári, že je všetko v poriadku.

Peter Tkačenko