SME
Piatok, 27. január, 2023 | Meniny má Bohuš

Elektromobily dnes nie sú riešením

Elektrické autá prinášajú nové problémy.

Peugeot e-208Peugeot e-208 (Zdroj: Peugeot )

Autor je doktorand histórie na UK v Bratislave

Aj keď blížiaci sa prechod na elektrické autá má byť radikálny a historicky bezprecedentný, vo verejnej debate sa zriedka objaví polemika o možných následkoch.

Hovorí sa, že práve stojíme na civilizačnej križovatke. Musíme sa rýchlo rozhodnúť pre cestu, ktorá by nás priviedla k udržateľnej spoločnosti, alebo čeliť následkom ľahkovážneho správania sa k prírode. Zároveň by sme si však mali dať pozor, aby opatrenia boli skutočne tie optimálne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Neustále opakovaná požiadavka radikálnej transformácie dopravy pomocou elektromobilov síce vyzerá na prvý pohľad ako úplne logické, správne a dokonca aj nutné riešenie znečisťovania životného prostredia, ale po detailnejšom preskúmaní problematiky môžeme zistiť, že to tak nemusí byť.

SkryťVypnúť reklamu

Ako väčšina komplexných problémov aj tento je o niečo zložitejší, než nám vraví intuícia. Aj keď blížiaca sa zmena má byť skutočne radikálna a nezvratne transformovať celú spoločnosť, pravidelne môžeme počúvať o možnosti už od roku 2050, 2040 alebo dokonca 2030 úplne zakázať produkciu „nezelených“ vozidiel.

Napriek hlasnej podpore elektrických áut sme dnes žalostne nepripravení na to, čo bude nasledovať, ak sa ich počet naozaj zdvihne do takej výšky, ako to navrhujú niektoré vlády, ktoré plánujú eliminovať používanie fosílnych palív .

Zelená alternatíva?

Začiatkom roka publikoval o vplyve elektromobilov na životné prostredie štúdiu fyzik Christoph Buchal, pracovník Kolínskej univerzity, ktorý v spolupráci s kolegami z ekonomického inštitútu Ifo zistil, že elektrické autá v Nemecku vyprodukujú zhruba o 11 až 28 percent viac škodlivého oxidu uhličitého v porovnaní so „špinavým“ dieselovým automobilom.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Už len dnes: Predplatné SME.sk za jedinečnú cenu 30 eur
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  3. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  5. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  6. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  7. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok
  8. Zavedenie novej dane ohrozuje energetickú bezpečnosť Slovenska
  1. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 7 274
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 3 082
  3. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 411
  4. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 2 017
  5. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 754
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 440
  7. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur 1 339
  8. Už len dnes: Predplatné SME.sk za jedinečnú cenu 30 eur 1 295
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Výber šéfredaktorky - Beata Balogová

Generálny prokurátor je len ďalším syndrómom oligarchickej republiky.


5 h
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová.

Volič často nevie, čo chce. Aspoň by mal mať jasno v tom, čo nechce.


7 h
Peter Schutz

Strany nemajú čas.


9 h
Nataša Holinová

Okresné prokuratúry asi sladko spia.


9 h

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (27.1. - 2.2.1923)
  2. Radko Mačuha: "Za Komunizmu bolo lepšie"
  3. Víťazoslav Würschner: Demokrati vytvorili mafiu.
  4. Jozef Stasík: Sú právnici tiež ludisti?
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Koromľa
  6. Peto Jurco: BIG BROTHER v mestách a obciach nás sleduje.
  7. Andrej Šverha: Londýn za 3 dni alebo borovička vs. whisky
  8. Marián Šumšala: Argumenty proti odmeňovaniu a chváleniu v škole
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 820
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 17 871
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 850
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 857
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 990
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 492
  7. Věra Tepličková: Doktor Bukovský vyhral prvostupňový súd s blogerom 3 268
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 061
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu