Autorka je sociologička a riaditeľka Centra pre výskum etnicity a kultúry, je poradkyňou prezidentky pre nové menšiny
Prvý školský deň už zvyčajne patrí príhovorom ministerky či riaditeľov škôl, v ktorých vyjadrujú želanie, aby boli deti v škole úspešné, aby sa do nej tešili a aby mali dobré známky. Lenže je deťom naozaj v škole dobre?
Výskum Nadácie pre deti Slovenska z minulého roka ukázal, že takmer 60 percent ôsmakov či deviatakov sa do školy väčšinou alebo nikdy neteší.
Už dlho sa vedú diskusie o tom, že škola v súčasnosti nereaguje na potreby detí, učí sa frontálne, encyklopedicky, bez nápadu a radosti na strane učiteľov aj detí.
Je však ešte jeden možný dôvod, prečo sa deti do školy netešia a nevnímajú ju ako priestor pre seba a svoj rozvoj. Nemajú totiž v škole prakticky žiaden hlas.
Na hodinách takmer nie je čas na otázky či diskusiu, lebo sa nestihne prebrať učivo. Málokoho zaujíma názor detí a mladých na to, ako by školstvo alebo celá spoločnosť mali vyzerať.