Autor je teológ, pôsobí ako doktorand na Karlovej univerzite v Prahe, je členom Progresívneho Slovenska.
Organizátori nedeľného pochodu „za život“ nám ponúkajú zjednodušený obraz sveta. Všetko je priamočiare: buď ste „za život“ a za obmedzenie potratov, alebo proti životu. Organizátori ignorujú, že väčšina obyvateľov zastáva umiernený postoj.
V skutočnosti totiž bojujú za inú vec: posilnenie vplyvu rímskokatolíckej cirkvi.
Aký jazyk používajú
Ujasnime si jedno: úplný zákaz potratov je radikálne riešenie. Rovnako by bolo radikálne povolenie interrupcie v akomkoľvek prípade a v akejkoľvek fáze. Zástancov týchto okrajových riešení môžeme nazvať radikálmi.
Organizátori pochodu proti interrupciám sú náboženskí radikáli. Vyzývajú politikov, aby „zrušili zákonom zavedené rozdeľovanie ľudí na hodných života a nehodných života hranicou dvanásť týždňov tehotenstva a tým absolútne chránili ľudský život od počatia po prirodzenú smrť“.
Zároveň nie sú úprimní. Ich hovorca Patrik Daniška prednáša radikálne tézy miernym jazykom. Nepoužíva obľúbené prirovnania potratu k vražde, nehovorí o náboženskej motivácií, ani o úplnom zákaze potratov. Za posun by považoval aj „čiastkové riešenia“.
Nenechajme sa zmiasť. Daniška hovorí: „Chceme, aby bolo právo na život nenarodených detí chránené rovnako ako právo ostatných ľudí.“ Toto nie je nenápadná nuansa. Plod nie je plodom, je to dieťa, ľudská bytosť s rovnakým právom na život, ako každý iný človek.
Umelé prerušenie tehotenstva je pre Danišku ukončením života. Vedomé ukončenie života človeka v normálnom jazyku nazývame vraždou. Parafrázujúc evanjelistu Matúša: vaša reč vás prezrádza. Nezáleží, ako umiernene sa tvárite, keď sú vaše tézy radikálne.
Radikálni aj medzi kresťanmi
Posuňme sa k náboženskému radikalizmu. Názor, že ľudský život začína v momente počatia nemusia zastávať len veriaci, ale iniciátorom pochodu sú katolícki biskupi, a v nedeľu nepôjde o pochod filozofov bez vzťahu k viere.