SME

Alarmisti majú summit, ochladiť planétu to však nepomôže (píše Ivan Mikloš)

Dávajú si záväzky, ktoré nemôžu a nechcú splniť.

Protestujúci pred prezidentským palácom.Protestujúci pred prezidentským palácom. (Zdroj: SME - Marko Erd)

Autor bol ministrom financií SR, pôsobí ako šéf strategickej skupiny poradcov na podporu reforiem na Ukrajine a prezident ekonomického think-tanku MESA10.

V týchto dňoch sa v New Yorku koná klimatický summit, ktorý reaguje na nárast rizík a hrozieb spojených s globálnym otepľovaním, zapríčineným ľudským konaním.

Súvisiaci článok Zabudnite na katastrofické filmy, sú len slabý odvar našej možnej budúcnosti Čítajte 

Väčšinový konsenzus v mienkotvorných kruhoch (politici, intelektuáli, médiá) vyspelých krajín je, že situácia je vážna, prognózy sú hrozivé a potrebujeme konať hneď a zaraz na globálnej úrovni. Inak hrozí neodvratná katastrofa a reálnou hrozbou je neudržateľnosť ľudského života na zemi.

SkryťVypnúť reklamu

Za najefektívnejší nástroj sa považuje čo najrýchlejšie dosiahnutie tzv. uhlíkovej neutrality (nulové saldo vypúšťania a absorpcie CO2).

Slovensko v tomto ohľade vyspelá krajina nepochybne je, prezidentka Čaputová na klimatickom summite vystúpi, vláda sa zaviazala k uhlíkovej neutralite do roku 2050 a v piatok sa v troch slovenských mestách konali klimatické štrajky stredoškolákov a iných prevažne mladých ľudí.

Okrem iného požadujú dosiahnutie uhlíkovej neutrality už do roku 2040.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Správne vyhodnotiť riziká

Sledujúc naše mienkotvorné médiá (najmä Denník N a SME, ale v zásade aj všetky iné relevantné) musím konštatovať, že nimi zvolený prístup považujem za veľmi jednostranný a zjednodušený.

Úplne prevláda to, čo si dovolím nazvať „alarmistický ekofundamentalistický konštruktivizmus“ a chýba zmysluplnejšia polemika a diskusia.

SkryťVypnúť reklamu

Hneď na začiatku chcem predoslať, že nepopieram existenciu a hrozby globálneho otepľovania spôsobeného človekom ani riziká a hrozby s tým spojené a nie som ani odporcom aktívnych politík na eliminovanie tohto rizika ako na globálnej, tak aj na národnej a všetkých iných úrovniach.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C66FX na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 14 526
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 195
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 284
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 7 727
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 849
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 014
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 204
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 069
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  3. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  4. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  5. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  6. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  7. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  8. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 443
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 004
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 65 259
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 196
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 527
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 680
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 146
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 733
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu