SME

Pre televíziu a technológie sa začína zlatá doba temna

Hranice medzi tvorcom obsahu a technologickou firmou sa stierajú.

Tim Cook potichu premenil Apple z technologickej firmy na poskytovateľa digitálnych služieb. (Zdroj: SITA/AP)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Pred, povedzme, desiatimi rokmi sa zdalo, že technológie budú nakoniec predsa len dávať zmysel a mediálny obsah unikne z područia televízií a bude slobodný.

Technologické firmy mali svoje služby často postavené buď na bežných štandardoch, alebo technologicky otvorené tak, že sa na nich dala bez problémov postaviť zmysluplná nadstavba.

V praxi ste mohli používať povedzme chat od Googlu a troch ďalších firiem. Bola dobrá šanca, že ste si všetky účty mohli zliať do jednej aplikácie, ktorá potom všetok obsah spojila.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Používateľ mal možnosť výberu, ale jednotlivé služby sa spolu dokázali buď priamo rozprávať, alebo sa aspoň aktívne nebránili tomu, aby žili vedľa seba.

Približne v rovnakom čase sa začalo rozbiehať digitálne doručovanie mediálneho obsahu. YouTube ukázal, že ľudia sú ochotní tráviť veľa času pri počítači a smartfóne sledovaním online videa. Netflix vytvoril prvý masovo príťažlivý obchodný model online predplatného, ktoré otvorilo celú mediálnu knižnicu za mesačné predplatné.

Chvíľu sa zdalo, že sa firme podarí pohltiť ak nie všetok tak aspoň väčšinu príťažlivého televízneho a filmového obsahu pod jednu strechu. Zákazníci mohli nakrátko uveriť, že budú žiť vo svete, kde budú technologické služby aj mediálny obsah prevažne na jednom mieste.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Nevydržalo to dlho.

Ohradené záhrady

Hovorí sa tomu ohradená záhrada a nie je to nová myšlienka. Firma sa pokúsi zákazníka uzavrieť do vlastného ekosystému služieb, kam nepustíte nič od konkurenčných firiem. Zákazník je v ňom spokojný, lebo záhrada je v princípe pekná a poskytuje všetko, čo potrebuje.

Firma je spokojná, lebo čím viac času v záhrade zákazník trávi, tým ťažšie sa mu nakoniec odchádza. Nevýhodou je, že časť ľudí podobné záhrady nemá rada a bude z nich utekať ku konkurencii. Buď z princípu, alebo proste preto, že potrebujú niečo, čo v záhrade firma nemá.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C67BA na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Autorská strana

Súvisiace témy: Apple, Amazon
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peter Schutz

Ani hlasovanie s opozíciou proti transakčnej dani by koalíciu nerozbilo.


23
Úraduje

Kreslí Hej, ty! – Györe.


Hej, ty! 2
Americký prezident Donald Trump.

Hnutie MAGA je moderná severoamerická verzia nemeckej NSDAP.


17

Dosť veľavravné operovanie s pojmom "bežní ľudia".


7
SkryťZatvoriť reklamu