SME

Školstvo nie je pripravené ani na súčasnosť

Vynikajúce vzdelávanie pre všetky deti musí byť pre nás všetkých prioritou.

Riaditeľka "To Dá Rozum" Renáta Hallová.Riaditeľka "To Dá Rozum" Renáta Hallová. (Zdroj: TASR)

Autori sú gestori pre vzdelávanie koalície PS - Spolu

Svet sa dynamicky mení. Nasledujúce generácie zažijú úžasné veci aj veľké výzvy. V slovníku dnešných detí sa budú často vyskytovať editovanie génov aj extrémne počasie, robotizácia, problém s pitnou vodou, umelá inteligencia a zmysel života.

Súvisiaci článok Prieskum: Vzdelávanie nie je dostupné pre každého Čítajte 

Ak sa však pôjdete pozrieť do múzea pedagogiky a obzriete si triedu, ktorá je tam vystavená, s hrôzou si uvedomíte, že vaša návšteva bola zbytočná.

Na alarmujúci rozsah problémov slovenského školstva poukazujú aj najnovšie závery komplexnej štúdie projektu To dá rozum, ktorý bol zverejnený minulý týždeň. Ukazuje, že školstvo na Slovensku nie je pripravené ani na súčasnosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mrhá tým najcennejším, čo máme, talentmi budúcich generácií.

Deti sú prirodzene zvedavé a majú chuť spoznávať svet vôkol seba. V mnohých školách ich však vedieme k tomu, aby sa učili naspamäť to, čo majú v zošite. Zvedavé otázky sú im v škole skôr na škodu.

Aby sa to zmenilo, potrebujeme upraviť, čo sa v školách učí, ako sa to učí a podporovať tých, ktorí učia.

Žiadna zelená lúka

Nevieme presne, ako budú nové pracovné miesta o desať rokov vyzerať, ale určite vieme, že bez týchto zručností sa nik nezaobíde. Preto je cieľom nášho programu štátom predpísaný obsah vzdelávania zamerať na životné, sociálne a digitálne zručnosti.

Budeme sa pritom držať filozofie "dvakrát meraj, raz strihaj" a nový obsah vzdelávania budeme meniť postupne, pričom zmeny budeme najprv overovať na vzorke škôl a až po odbornej evaluácii budú zavádzane plošne.

SkryťVypnúť reklamu

Nezačíname na zelenej lúke. V mnohých krajinách sa do zmien pustili a dnes sú úspešní. Okrem veľmi často spomínaného Fínska, sme sa pozerali aj na príklad úspechu v Portugalsku aj v Estónsku.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom G67J6 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Školstvo
Odoberať tému

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  2. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  3. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  4. Čo bude toto leto in?
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  2. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo?
  3. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  4. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Čo bude toto leto in?
  7. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  8. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 476
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 701
  3. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 6 490
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 646
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 4 158
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 346
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 945
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 443
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Pavol Burda: Späť do Trabantov
  2. Lucia Mihalíková: RODOS A JEHO 10 NAJ
  3. František Kukura: Slovanské bratstvo: dlhá tradícia sklamaní
  4. Marian Nanias: Jadrové zbrane – versus - Umelá Inteligencia.
  5. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky XLIII.
  6. Michal Fizer: B-17 s pomocou pre SNP neprileteli z Bari. Bombardéry 483-ky vzlietali zo Sterparone.
  7. Viktor Pamula: (Bez )bariérová Spišská Nová Ves I.
  8. Martin Eštočák: 💥 Skrytý rast výdavkov mesta Prešov: Za 2 roky o 1,1 milióna € viac na mzdy. A dohodári? Tí nás stoja takmer 200-tisíc ročne 💸
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 400
  2. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 559
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 436
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 8 136
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 137
  6. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 6 099
  7. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 6 027
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 719
  1. Marian Nanias: Jadrové zbrane – versus - Umelá Inteligencia.
  2. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  3. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  4. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  5. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  6. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  7. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  8. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
SkryťZatvoriť reklamu