Autor je teológ a spisovateľ
Morálka je nie jednoduchá záležitosť. Jej biologický a náboženský pôvod ju kladú k najstarším schopnostiam ľudí premýšľať o sebe a o svojom vzťahu k svetu.
Odpoveď, prečo sme zlí, prečo konáme zlomyseľne, pomstychtivo, urazene aj keď netrpíme patológiami a dokážeme rozoznávať správne od zlého, dodnes neexistuje.
Monoteistické náboženstvá označili nemorálne správanie silnou metaforou o hriechu, ktorú nájdeme vo všetkých ich významných a kanonizujúcich textoch.
Teoreticky teda vieme, ako sa máme správať, kedy máme ustúpiť, kedy je dobré mlčať a kedy musíme pomôcť alebo niekoho povzbudiť.

Dobro a zlo
Staré morálne zásady, založené na dobrej zvyklosti fungujúcej spoločnosti, sme premenili do novej, sekulárnej abstrakcie a nazvali sme ju právnym štátom.
Zákon sa tak sa stal najvyšším arbitrom, no stále cítime rozpor, pretože často mŕtva litera nezohľadňuje – z pochopiteľných dôvodov – psychologické rozmery zámerne zlého konania u ľudí, ktorí sú si svojho zlého úmyslu vedomí.
Monoteistické náboženstva a v metaforickej podobe aj iné, predovšetkým ázijské náboženské systémy, sa napriek pôsobivým obrazom o zle nedokázali s jeho prítomnosťou vo svete vyrovnať a to napriek tomu, že im vďačíme za vôbec prvé náhľady a pokusy opísať dramatické stavy ľudskej mysle a správania.
Nevieme teda vždy, prečo konáme tak, ako konáme, a ako ukázal David Fincher v seriáli Mindhunter o zrode psychologického profilovania zločincov, nevedia to ani oni sami.
V ich prípadoch však ide presne o tie patologické stavy, ktorých výkyvy rieši zákon a ktoré sú v akejkoľvek morálnej doktríne neprípustné.
Svätá činčila
Našťastie, nemusíme riešiť sekvenčných vrahov ani náboženskú neurózu z možného božieho trestu, no v týchto dňoch sa Slovensko, hrdé na svoje údajne kresťanské hodnoty, nachádza na pokraji morálneho kolapsu.
Jeho aktérmi sú bývalí vysokí štátni úradníci, politici, pár gangstrov okolo Kočnera a jeho skupiny.