Autorka je redaktorkou českého Deníka N
V Moskve sa bojuje nielen o jednu výstavu, ale o oveľa viac. O tradície skvelej ruskej rebelskej kultúry, satiry a humoru. To všetko má teraz namále.
Namiesto recesie sa v jednej z moskovských priemyselných zón odohrala dráma. Dvere do galérie za asistencie polície uzavrel zvárač.
Achuchu
Pred troma rokmi ruský umelec Vadim Soboľov založil ojedinelú skupinu Asociácia najhorších umelcov (po rusky ACHUCHU – Asociacija chudošich chudožnikov).
Združuje vyše tridsať osobností nielen z Ruska. Pridalo sa aj niekoľko Bielorusov, ktorým takisto často nezostáva iné, než sa smiať absurdnej realite.
Akcie, ktoré sa pokúšajú s väčším či menším úspechom robiť, stoja zato.
Napríklad Ruské pole fízlov. Výstavu usporiadali v Petrohrade, považovanom za kolísku ruského avantgardného umenia, recesie a revolúcie.
Výstava bola naozaj neobvyklá. Hlavnými motívmi umeleckých diel boli policajti. Že by však vyzerali ako hrdinovia, ktorí bránia poriadok a pokoj ruských občanov, to nie.
Napríklad plátno Tatiany Jurievovej. Príslušník obávaných špeciálnych jednotiek OMON stojí pred dodávkou s nápisom Chuť Francúzska. Omonovec má zakrvavenú tvár.
Ani petrohradská výstava nedopadla podľa plánu. Do sály sa neustále pokúšal niekto vlámať, ukradnúť niektoré z diel, organizátorov oslovovali rôzni ľudia, ktorí sa chceli len "pekne porozprávať".
Na sociálnych sieťach sa rozbujnela taká štvanica proti autorom, že niektorí z nich ľutovali, že niekedy vôbec vzali do ruky štetec.
Dokumentujú koniec epochy
Teraz sú tu "najhorší umelci" zas. Tentoraz v Moskve s výstavou Jeseň kápa. Podľa Soboľova je to "pokus dokumentovať epochu, ktorej konca sme svedkami".
Už len toto vysvetlenie musí dvíhať zo stoličiek úradníkov, policajtov i politikov.