Autor je sociológ a vysokoškolský pedagóg
Nobelova cena za ekonómiu ani tento rok nenudila.
Ocenenie získali ekonómovia a ekonómka z amerických univerzít, ktorí obohatili pohľad ekonomickej teórie na riešenie problémov rozvojových krajín.
Komisia švédskej národnej banky vyzdvihla experimentálny prístup k znižovaniu chudoby v krajinách globálneho Juhu. Dokázal zmeniť pohľad na to, ako sa dá overovať, ktoré politické opatrenia fungujú a za akých podmienok.

V experimente sa zvyčajne porovnávajú dve skupiny, z ktorých jedna je vystavená novej situácii a druhá nie.
Esther Duflová, jedna z trojice ocenených, takto napríklad skúmala, či zavedenie finančnej motivácie pre učiteľov na indických školách zvýši ich pracovnú morálku a zlepší vzdelávacie výsledky detí.
Porovnaním škôl s príplatkami pre učiteľov a bez nich dokázala určiť, o koľko percent sa zníži absencia učiteľov a o koľko sa zlepšia výsledky detí.
Pointa je v tom, že ak by sme sa na tento problém pozerali „štandardne“, teda za použitia ťažkotonážnych dát a makroekonomických ukazovateľov, mnohé dôležité detaily by nám unikli.
Tohtoročná Nobelova cena za ekonómiu nastavuje zrkadlo aj Slovensku. Experimentálne overovanie reforiem je u nás stále neprebádaným územím.