Martina Buzinkaiová je literárna kritička, pôsobí na Prešovskej univerzite. Publikujeme v spolupráci s Knižnou revue.
Víťo Staviarsky: Kšeft. Prešov: Staviarsky production, s. r. o., 2019
Jarmoky, slávnosti a festivaly nie sú len o dobrom jedle, zábave a ľahko zarobených peniazoch. O tom, že kočovný život jarmočného predavača so sebou prináša i nemalé strasti a stretnutia s bizarnými postavičkami, píše Víťo Staviarsky v najnovšej knihe Kšeft.
Kniha má tri časti – prvá (Kšeft) predstavuje útržkovité autobiografické zápisky zo života jarmočného obchodníka (podobne ako v Záchytke z roku 2009 zápisky ošetrovateľa), zvyšné dve (Markova dcéra a Loli paradička) sú romantickými príbehmi nezvyčajných dvojíc.
Staviarsky i v tejto knihe tematizuje trhy, aby farbisto zobrazil život ľudí zo špecifickej subkultúry jarmočníkov, ktorých poháňa vidina dobrého kšeftu.
Hybnou silou ich konania sa stáva úsilie zarobiť, či už ide o sedemdesiatročného žobráka s mladou frajerkou, žiarlivých balonkárov, alebo jednonohého predajcu medovníkov: "Nejde o to, či sa ti nejaký tovar páči. Keď sa dobre predáva, hneď si ho obľúbiš" (s. 8).
Hoci je narátor s autobiografickými črtami jednou z postáv (v prvej časti píše o vlastnom obchodovaní), situuje sa do pozície nestranného pozorovateľa a svedka rôznych životných peripetií, ktoré zachytáva s odstupom dokumentaristu.
Napriek tomu sa nevyhne šablónovitému zobrazeniu niektorých minorít, zvlášť v próze Loli paradička je komika budovaná na identifikácii a konfrontácii vžitých stereotypov.
Napríklad v scéne, keď medovnikár Milan (tentoraz) neprávom obviní mladú Rómku Veronku z krádeže, na čo ona zareaguje tým, že schválne svoju rolu prijme: "Veronka vstala, prešmykla sa okolo neho a zamierila k dverám. 'Prestaň, kam ideš?' vykročil za ňou. 'Na jarmok, kradnuc!' odsekla mu. (...) Znovu vykročila k dverám, zasa jej čosi napadlo, vrátila sa, zdrapla televízor a začala ho ťahať zo stolíka. 'Co kukaš? Teraz volaj policiju!' osopila sa na Milana" (s. 136).