Autor je analytik INESS
Z PISA testovania sa na Slovensku stal kanárik varujúci pred slabými výsledkami nášho školstva. Pravidelne sa objavujú správy o tom, ako sa Slovensko prepadá v medzinárodnom porovnaní a automaticky sa s tým spájajú dva odkazy.
Prvým je, že Slovensko má vážny problém, lebo naše deti majú významný problém so vzdelaním. A druhým odkazom je, že za túto situáciu je zodpovedné nefunkčné školstvo.
Pri podrobnejšom pohľade na PISA testovanie však tento naratív stratí značnú časť svojho čara. Zoberme si napríklad Poľsko. Táto krajina sa označuje za "PISA zázrak". V prvom testovaní PISA z roku 2000 dosiahlo Poľsko podpriemerné výsledky. Toto bol zároveň rok veľkých poľských reforiem školstva.
A hneď v nasledujúcom testovaní o tri roky sa už Poľsko dostalo na priemer krajín OECD. O ďalšie tri roky sa dokonca dostalo v čítaní medzi top 10 krajín sveta. Odvtedy dosahuje Poľsko nadpriemerné výsledky.

Čo urobili Poliaci
Čo za zázračnú reformu spravili Poliaci, že si dokázali takto výrazne polepšiť v PISA? Ich reforma sa skladala z viacerých krokov. Tým najdôležitejším však bolo vytvorenie nového, špeciálneho stupňa základnej školy (tzv. gimnazjum).
Poliaci mali pôvodne len jeden stupeň trvajúci osem rokov. Tento sa skrátil na šesť a pridali sa tri roky druhého stupňa. Doň nastúpili všetky deti, čo predĺžilo ich pobyt v základnej škole o jeden rok. Vďaka tomuto predĺženiu zachytilo PISA testovanie poľských žiakov ešte v základnej škole.