SME
Nedeľa, 5. apríl, 2020 | Meniny má Miroslava
PÍŠU VLADIMÍRA ČAVOJOVÁ A IVANA STUDENÁ

Nadchádzajúca doba otestuje zručnosti dospelých

Dopadneme pri ich meraní lepšie ako žiaci?

Pri rutinnej práci zručnosti dokonca ubúdajú Pri rutinnej práci zručnosti dokonca ubúdajú (Zdroj: TASR/AP)

Autorky sú z Centra spoločenských a psychologických vied SAV, ktoré v spolupráci s NÚCEM zastrešuje testovanie PIAAC

V decembri 2019 zverejnili výsledky testovania PISA, ktoré na reprezentatívnej vzorke 15-ročných žiakov sledovalo ich čitateľskú, matematickú a prírodovednú gramotnosť.

Už sme si zvykli, že sa v týchto testovaniach dlhodobo pohybujeme pod priemerom OECD. Preto aj posun k priemeru v matematickej gramotnosti časť verejnosti vníma ako úspech.

Vieme však, ako sú na tom so zručnosťami naši dospelí? Povedzme si najskôr niečo o tom, o aké zručnosti ide a ako zistiť, nakoľko sme zruční.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ekonomická nevyhnutnosť

Vo všeobecnosti zručnosť chápeme ako nadobudnutú spôsobilosť vykonávať určitú činnosť čo najrýchlejšie a s malou námahou na základe už naučených vedomostí či skúseností. Tak napríklad v prípade digitálnej zručnosti ide o schopnosť pracovať s digitálnymi technológiami.

Ako zvládneme podporiť dospelých v udržiavaní starých a rozvíjaní nových zručností, je otázkou ekonomického prežitia.

Vyžaduje si to určité vedomosti (viem, ako formátovať text v textovom editore), ale aj skúsenosti (na základe predchádzajúcich skúseností viem, kde mám hľadať funkcie neznámeho programu).

Pre Slovensko je to, ako zvládneme podporiť dospelých v udržiavaní starých a rozvíjaní nových zručností, otázkou ekonomického prežitia. Štúdie o tom, ako roboty a automatizácia nahradia ľudí na pracovných miestach, sa rozchádzajú v odhadoch podielu pracovných miest, ktoré takto zaniknú.

Ale zhodujú sa v tom, že niektoré krajiny budú na tom horšie a Slovensko patrí práve medzi tie najviac ohrozené. Ako to na Slovensku zvládneme a či toto ohrozenie zmeníme na príležitosť rozvíjať štruktúru ekonomiky tak ako vyspelejšie ekonomiky, bude závisieť práve od schopnosti rozvíjať zručnosti pracovnej sily.

A na plánovanie stratégií na rozvoj zručností potrebujeme mať informácie o tom, ako na tom v zručnostiach sme.

Ako zručnosti merať

Podobne ako vedomosti, aj zručnosti sa dajú testovať. Zo školského prostredia je pomerne známe testovanie zručností žiakov PISA (Program medzinárodného hodnotenia kompetencií študentov). Existuje obdobné testovanie zručností aj pre dospelých, tiež z dielne OECD, ktoré sa nazýva PIAAC (Program medzinárodného hodnotenia kompetencií dospelých).

PIAAC nám umožňuje merať, ako na tom sme a porovnať sa s inými krajinami OECD. V roku 2013 sa Slovensko po prvýkrát pridalo k takémuto hodnoteniu.

V týchto mesiacoch sa začína pripravovať nové kolo testovania PIAAC 2. cyklus, vďaka ktorému budeme môcť získať obraz, kam sme sa za približne desať rokov posunuli v zručnostiach.

Prvé kolo testovania prinieslo mnoho zaujímavých, hoci znepokojivých výsledkov. Napríklad, že viac ako štyridsať percent populácie v Holandsku, vo Fínsku a v Švédsku malo vysoké schopnosti riešiť problémy v technologicky náročnom prostredí.

Ale takmer pätina dospelých v Španielsku, v Taliansku, na Cypre, v Poľsku či na Slovensku nemala žiadnu skúsenosť s počítačom. Asi netreba zdôrazňovať, že pätina dospelých na Slovensku bez prístupu k počítaču nemala možnosť rozvíjať svoje digitálne zručnosti.

Schopnosť riešiť problémy

Pri určovaní úrovne zručností dospelých sme si v minulosti pomáhali údajmi o dosiahnutom stupni vzdelania alebo o čase strávenom vo vzdelávacích programoch, ktoré so zručnosťami súvisia.

PIAAC nám umožňuje priamo otestovať zručnosti dospelých, ktoré sú dôležité pri ich ďalšom uplatnení v každodennom živote. Zameriava sa na tri hlavné oblasti – čitateľskú gramotnosť, matematickú gramotnosť a schopnosť riešiť problémy v technologicky vyspelom prostredí (digitálnu gramotnosť).

Predstavte si napríklad, že na internete nájdete super akciovú ponuku. Ak si kúpite jeden pár topánok, druhý, v rovnakej cene alebo lacnejší, budete mať za polovicu. Viete si vypočítať, koľko zaplatíte za oba zvolené páry obuvi? Takéto úlohy merajú matematickú gramotnosť.

Povedzme, že topánky v akcii si nakoniec kúpite, ale doručia vám nesprávnu veľkosť. Dokážete si na stránke nájsť, ako tovar vymeniť za správny? Takáto úloha môže byť zas súčasťou praktického riešenia problémov v technologicky náročnom prostredí.

Pri testovaní kognitívnych zručností nejde o zisťovanie, čo si dospelí ľudia pamätajú zo školy ani hodnotenie akýchsi abstraktných vedomostí. Skôr ide o to, ako vedia pracovať s novými informáciami predovšetkým na internete, pomocou počítača, tabletu či mobilu.

Ako sa stále učiť

Práve povaha pracovného miesta do veľkej miery určuje, ako sa v dospelosti ďalej rozvíjame a učíme. Vedci dokonca hovoria o takzvaných zlých pracovných miestach, kde pracovníci nemajú príležitosť niečo sa učiť. Nové zručnosti tu nielenže nezískavame, ale môžeme už nadobudnuté zručnosti aj strácať.

Naše zručnosti však ovplyvňuje aj to, čo robíme mimo práce. Niekedy to bez vedomostného základu nejde. Napríklad šoférovať auto sa môžeme naučiť na parkovisku, ale bez znalosti predpisov nemôžeme auto použiť v premávke.

Motivácia je silný aspekt, ak hľadáme vlastné dôvody a cesty, ako sa niečo učiť, je to dobrý začiatok. A ako hovorí slovenské príslovie, dobrý začiatok je polovica vykonanej práce.

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT!
  2. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  3. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  4. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  5. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  6. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  7. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  8. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  9. Bude dobre!
  10. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok
  1. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  2. Aby nám Veľká noc nezostala ležať v žalúdku...
  3. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  4. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná?
  5. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  6. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  7. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT!
  8. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  9. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  10. Daj ľuďom voľnú ruku a prinesie to želané ovocie
  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 48 554
  2. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 29 822
  3. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 20 316
  4. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT! 16 929
  5. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná? 16 828
  6. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 15 663
  7. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho 15 521
  8. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 14 046
  9. Bude dobre! 11 401
  10. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace 10 675

Neprehliadnite tiež

Čo Slovák, to... (Hej, ty!)

Karikatúra denníka SME (Hej, ty! – Györe).

Stĺpček Jakuba Fila

Matovičovi jeho úlohu nik nezávidí, o to viac musí byť lídrom

Nemá priestor na frky pred kamerami.

Jakub Filo.
Komentár Petra Schutza

Blackout je menejcenné riešenie

Pritvrdzovanie nie je trend, ktorý by sa tešil preferencii v Európe.

Peter Schutz
Komentár Bena Cunninghama

Za čo vymieňame naše dáta

Technologické spoločnosti už dávno vedia to, čo si teraz pýtajú naše vlády.

Ben Cunningham.