SME
Sobota, 15. august, 2020 | Meniny má MarcelaKrížovkyKrížovky
PÍŠE PETER STACH - FÓRUM

Ako sa bezpečne priateliť s Čínou

Stavajú cesty, investujú do prístavov a nekladú si politické požiadavky. Čo zato?

Grécky prístav Pireus, kde Čína výrazne investovala. (Zdroj: SITA/AP)

Autor je analytik, publicista a expert na európsku politiku.

Za posledné desaťročie získali čínske štátne firmy podiely v trinástich európskych prístavoch, od Rotterdamu a Antverp na severe až po aténsky prístav Pireus na juhu. Najväčší, až stopercentný podiel majú v Pireu, ale hneď za ním nasleduje belgický prístav Zeebrugge, v ktorom má čínska spoločnosť COSCO až osemdesiatpäťpercentný podiel.

Boj členských štátov o čínske investície do ich prístavov sa môže stať zdrojom konfliktu medzi severom a juhom Únie, to znamená medzi Holandskom, Belgickom a Nemeckom na jednej strane a Francúzskom, Španielskom, ale najmä Talianskom a Gréckom na strane druhej.

Lenže to nie je jediné riziko spojené s čínskou obchodnou expanziou. V decembri 2018 sa vo svetových médiách objavili správy, že v prípade nesplácania vládneho úveru na novú železnicu prevezme čínska štátna exportno-importná banka prístav v kenskej Mombase, ktorý patrí medzi najväčšie v Afrike.

Počúvajte cez >>Apple podcasty | Spotify | Google podcasty | RSS

Tieto správy sa nakoniec nepotvrdili – kenská vláda zverejnila časť zmluvy o pôžičke, podľa ktorej nebol čínsky úver zabezpečený majetkom prístavu, ale len jeho príjmami, respektíve ziskom. No podozrenie, že Čína sa cez úvery chudobným krajinám stáva novodobým kolonizátorom, na ktoré sú zvlášť citliví nielen ľudia v afrických štátoch, ale aj v komunistickej Číne, zostalo.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Napríklad aj preto, že niečo podobné už Čína urobila na Srí Lanke. Najprv tamojšej vláde požičala peniaze na výstavbu nového prístavu s podmienkou, že stavbu bude realizovať čínska spoločnosť. Potom prišiel problém so splácaním a v roku 2017 nemala srílanská vláda inú možnosť, ako prepustiť čínskej štátnej firme osemdesiatpäťpercentný podiel v spoločnosti vlastniacej prístav.

Požičiame bez podmienok

Investície do modernizácie prístavov, vrátane tých európskych, sú súčasťou „Morskej hodvábnej cesty pre 21. storočie“. Tá je jednou z dvoch vetiev čínskej dlhodobej expanznej iniciatívy pôvodne nazvanej „Jeden pás, jedna cesta“, dnes vo svete známej pod skráteným názvom „Pás a cesta“.

Jej druhou vetvou je Ekonomický pás Hodvábnej cesty, ktorý má ambíciu rozvíjať pozemnú obchodnú infraštruktúru prepájajúcu Čínu a Európu.

Investície do železníc a diaľnic, ktoré Čína sľubuje napríklad aj malým štátom Západného Balkánu, sa v týchto krajinách stretávajú s nadšením, pretože rovnako ako v Keni alebo na Srí Lanke sú ponúkané bez politických podmienok – zatiaľ čo úvery a investície z Európskej únie sú vždy podmienené politickými a hospodárskymi reformami.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C6HKT na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M6HKT na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Európska únia

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Čína
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na NAKA pokračoval aj v piatok výsluch bývalého sudcu Vladimíra Sklenku (na snímke). Nitra, 26. júna 2020.
Ilustračné foto
Komentár Petra Schutza

Európski ministri by mali začať vedrami popola na vlastné hlavy

Možnosť, že Orbán vrazí nohu medzi dvere, nie je iba teoretická.

Peter Schutz.
Bieloruský prezident Alexander Lukašenko.

Neprehliadnite tiež

Druhá vlna (Sliacky)

Karikatúra denníka SME (Sliacky).

Komentár Petra Schutza

Európski ministri by mali začať vedrami popola na vlastné hlavy

Možnosť, že Orbán vrazí nohu medzi dvere, nie je iba teoretická.

Peter Schutz.
Píše Martin Kugla

Nechcel majdan, tak dostane plošču

Zdá sa, že Lukašenko končí.

Bieloruský prezident Alexander Lukašenko.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Aspoň sme to skúsili

Cichanovskej boj nie je márny.

Zuzana Kepplová.