Autor pôsobí vo think tanku INESS
Volebné programy sú prehliadkou túžob a prianí. To platí špeciálne pre školstvo. Všetci chcú múdrejšie, kritickejšie mysliace, šťastné, športujúce a zdravo žijúce deti. K tomu patria aj kvalitní učitelia, ktorí budú učiť dôležité vedomosti z kvalitných učebníc.
Problém nie je cieľ, ale prostriedok – ako toto dosiahnuť? V tejto časti sa mnohé volebné programy preklopia z kvetnatých opisov do stručného a nejednoznačného habkania.
Najčastejšie sa v programoch dočítate, že strany plánujú problémy v školstve vyriešiť zvýšením, zabezpečením, zlepšením, posilnením, vybudovaním alebo podporením.
Plánujú podporiť kvalitné duálne vzdelávanie, vybudovať sieť materských škôl, zabezpečiť nové schémy vzdelávania učiteľov, podporiť kvalitné vysoké školy alebo založiť nové úrady na podporu pedagogických fakúlt, výučby učiteľov či na podporu vedy a výskumu.
Lenže takéto veci sa ľahšie napíšu ako spravia. Vybudovať nový fungujúci úrad, ktorý naozaj niečo zlepší, je náročná vec. Školstvo je komplexný systém so silnou zotrvačnosťou. Dobrý úmysel nestačí. Nápady na podporenie, posilnenie alebo vybudovanie ľahko skončia neúspechom. Posledné dekády sú toho peknou ukážkou.
Zrno od pliev
Účinnejšie je sa zamerať na veci, ktoré nefungujú a tie odpojiť od blahodarného prameňa verejných financií. Teda skôr pristupovať k zmenám osekávaním - via negativa. A následne rozviazať ruky všetkým možným iniciatívam zo všetkých možných sektorov, aby zaplnili vzniknutý priestor.