Martina Buzinkaiová je literárna kritička, pôsobí na Prešovskej univerzite. Publikujeme v spolupráci s Knižnou revue.
Juraj Kováčik: Všetky jeho svety. Bratislava: Slovart, 2019
Rok po vydaní zbierky poviedok V panoramatickom kine (2018), ktorá sa ocitla v desiatke ceny Anasoft litera, prichádza Juraj Kováčik s prózou Všetky jeho svety. Tematické zameranie knihy naznačujú dva úvodné citáty: prvý odkazuje na známy mýtus o Orfeovej láske k Eurydike, druhý predstavuje úryvok z textu o paralelných vesmíroch. Spojenie vedeckej teórie o multivesmíre a antického mýtu môže vyznievať značne nekompatibilne, avšak autor si z oboch berie len to, čo potrebuje.
Nový Orfeus
Kováčikova kniha je príbehom lásky dvoch ľudí, fyzika Andreja a antropologičky Emily. Kriminálny úvod nás in medias res postaví pred scénu Emilinej smrti, ktorá je dôsledkom hádky a nešťastnej náhody. Zdrvený Andrej, vedec zaoberajúci sa výskumom paralelných svetov, odchádza do svojho írskeho laboratória, aby sa, podobne ako Orfeus, pokúsil nájsť Emily v inom svete a svoju chybu tak napravil.
Rámcovanie osudovej romance atraktívnym námetom multivesmíru značne okliešťuje možnosti narácie, ktorá sa neprekvapivo redukuje na tematizovanie rôznych verzií vzťahu protagonistov. Presuny postavy do paralelných vesmírov však netvoria jadro rozprávania, sú skôr len vedeckofantastickým ozvláštnením a konvenčným prostriedkom na odhalenie skrytých problémov (zmena prostredia potenciálne umožňuje skúmaný jav osvetliť z inej perspektívy).
V skutočnosti je kniha najmä introspektívnou a reflexívnou prózou, v popredí sú motívy viny, zodpovednosti, lásky, smrti, osamelosti či slobodnej vôle. Reflexívne časti viažuce sa na uvedené motívy sú miestami redundantné a príliš explicitné, viac vysvetľujú a poučujú, než naznačujú. Priestor pre čitateľa je v dôsledku nie vždy funkčného opakovania a dopovedania často priúzky.
Každý sám aj vo vzťahu
Presvedčivejšou je próza v pasážach, v ktorých sa postavy zmietajú medzi nezodpovedanými otázkami a protichodnými pocitmi. Pôvod vnútorného napätia oboch protagonistov nespočíva v nedokonalom vzťahu, ale v nich samotných.