Autorka je redaktorka českého Deníka N
Bolo to na jar 1970, keď sme my, zajatci sovietskeho bloku, prvýkrát uvideli hrací automat. A presne pred polstoročím sa atrakcia nového typu objavila v Sovietskom zväze.
Na pozvanie organizácie Sojuzatrakcion, ktorá vznikla len niekoľko mesiacov predtým, prišli do ZSSR hosťovať dva české lunaparky.
Nemali už len hojdačky, autíčka či strelnicu. Priviezli do krajiny Sovietov prvé hracie automaty. Bolo to rovnaké haló, ako keď Američania zamávali z Mesiaca.
Davové šialenstvo
Jeden lunapark otvorili 14. mája v Soči. Čechoslováci zostali v prímorskom letovisku šesť mesiacov.
Ako z dobových dokumentov zistil ruský server Meduza, navštívilo ho jeden a pol milióna ľudí. Bol to záujem hraničiaci s davovým šialenstvom.
Druhý lunapark sa usadil v Minsku. Sem prišlo len za štyri mesiace viac než milión päťstotisíc návštevníkov.
V auguste 1970 sa dočkala aj Moskva. Čechoslováci rozvinuli stany v slávnom Gorkého parku. Nával návštevníkov znamenal aj podstatný zisk.
Obstaranie počítačov stálo lunapark asi pätnásťtisíc rubľov (vtedy bol rubeľ silnou východnou menou a stál aj desať korún československých). Len za prvé mesiace zarobili 71-tisíc rubľov.

Prečo automaty sovietskeho človeka tak oslnili? Ruský novinár Pavel Merzlikin cituje sociológa Alexeja Levinsona, ktorý vtedy pracoval pre Sojuzatrakcion. Je špecialistom na prienik herných automatov do sovietskeho prostredia a ich vplyv na mentalitu ruského človeka.
Ako sa baviť za socializmu
Ako názov napovedá, Sojuzatrakcion mal byť síce uvedomelý, centrálne riadený, ale zároveň príťažlivý a hravý. Vláda ho vytvorila s cieľom spestriť život sovietskej mládeže a zabezpečovať vlastnú výrobu hracích automatov, zábavnej novinky v socialistickom svete.