Autor je redaktor v slobodnom povolaní, pôsobil v spravodajstve 24.hu a v televízii Hír TV. Článok je súčasťou projektu #DemocraCE v spolupráci s Visegrad/Insight.
Školáci sedia v triede pred monitorom a klávesnicou – na obrazovke je 3D videohra pozostávajúca z maličkých kociek. Sú pohrúžení do sveta Minecraftu, najúspešnejšej hry poslednej dekády.
V krajine kockatých útvarov je dedina ohrozená požiarom šíriacim sa z lesa, žiaci majú za úlohu naprogramovať pomocníka, ktorý odstráni suchý porast a zabráni tak plameňom v postupe. Učia sa tak základy kódovania – hovorí sa tomu tiež počítačové programovanie – a pritom si osvojujú tiež kritické myslenie a kreativitu. Takto vyzerá vyučovanie v 21. storočí.
Hľadáme programátorov
Samozrejme, že takáto hodina programovania nie je súčasťou bežnej maďarskej vzdelávacej inštitúcie. Sú to skôr súkromné školy, ktoré ponúkajú takúto hravú formu kódovania.
Každý, kto si osvojí programovanie sa tak stáva nielen užívateľom, ale aj tvorcom digitálneho sveta, hovorí Anita Breuer. Je jednou zo spoluzakladateliek Logiscool a popularizuje výuku kódovania hravou formou. Startup má už šesť rokov a vyučuje programovanie deti a mládež v 14 krajinách sveta.
Odhady hovoria, že na maďarskom trhu chýba až 20- až 30-tisíc programátorov. Podľa Bauerovej, ak zahrnieme aj iné pozície, ktorých súčasťou je programovanie, tak sa toto číslo ešte zvýši.
Na schopnosť programovať sa dnes pozeráme ako na abstraktnú vedu, ktorú ovládajú jedine informační géniovia, čo sa ako tínedžeri zabávali nabúravaním do serverov NASA. No pomaly sa tento prístup mení a v ére informačných technológií, robotizácie a automatizácie bude programovanie takou nutnosťou, ako dnes čítanie a písanie.