SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky
PÍŠE PAVEL KRAVEC

Ďalší zbabraný železničný tender

Ministerstvo dopravy kazí, čo dobre fungovalo.

Žlté vlaky premávajú na trati od roku 2012.Žlté vlaky premávajú na trati od roku 2012. (Zdroj: ARCHÍV REGIOJET)

Autor bol v rokoch 2010 – 2012 generálny riaditeľ ZSSK Slovensko

Ako keby toho nebolo už dosť. Čoho? Nuž, zbabraných tendrov za Ficových vlád: mýtny tender, Mochovce, štátne sanitky, tunel Višňové, Bratislavský hrad, národný futbalový štadión...

Podobne ako sa (ne)darilo týmto tendrom, (ne)darilo sa aj tendrom v železničnej osobnej doprave, vďaka čomu sa liberalizácia od čias ministra Jána Figeľa nepohla ani o krôčik. Ten ju v roku 2010 odštartoval zatiaľ jediným, ale úspešným projektom, keď na deväť rokov, na trati Bratislava - Komárno uzavrel zmluvu s RegioJetom dravého podnikateľa Radima Jančuru.

SkryťVypnúť reklamu

Figeľ správne odhadol rastový potenciál tejto trate, ktorému pomohla meškajúca výstavba R7 a masívna výstavba v satelitoch hlavného mesta. Napriek kritike priameho zadania, hoci zákon to vtedy umožňoval, sa ihneď po odovzdaní trate súkromníkovi ukázal projekt ako mimoriadne úspešný.

Základný hodinový takt skrátený v špičkách na polhodinu, pohodlné nízkopodlažné jednotky Talent a Desiró, nový prozákaznícky prístup vlakového personálu k cestujúcim a budovanie parkovísk pri staniciach prilákali také veľké množstvo cestujúcich, že súpravy kapacitne nestačili a dochádzalo k poklesu komfortu cestovania.

Tvárime sa

Po deviatich rokoch narástol počet prepravených cestujúcich päťnásobne na vyše štyri milióny ročne dodnes je jediným funkčným projektom v oblasti liberalizácie železničnej osobnej dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Od tohto priameho zadania už nasledovali len tendre, ktoré sa tvárili ako liberalizačné, ale súťažné podmienky boli také nereálne, že boli vopred odsúdené na "úspech" so značkou "zbabrané".

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C6NG7 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M6NG7 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  2. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  3. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  4. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  5. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  6. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  7. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  8. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  9. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  10. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  1. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  2. Máte problémy s trávením? Známy gastroenterológ radí ako na ne
  3. Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií
  5. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  6. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  7. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  8. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  9. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  10. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 32 421
  2. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 16 592
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 14 811
  4. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 13 098
  5. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 9 741
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 9 181
  7. Aká je chémia vôní 8 938
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 535
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 377
  10. Bývanie v meste predlžuje život 8 023
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Železnice Slovenskej republiky

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Fico spojil Norberta Bödöra s Bonulom, predtým hovoril inak

Zákazky od Bonulu Smer nechce prezradiť.

Na fotografii (zľava) sú bývalý zamestnanec Bonulu Peter Brath; profesionálny zápasník Attila Végh; Matúš Mečár, ktorý bol odsúdený za vydieranie; nitriansky podnikateľ Norbert Bödör; podnikateľ a manažér zápasníkov Eduard Gerek a zástupca riaditeľa Národnej jednotky finančnej polície NAKA Milan Mihálik.
Dobré ráno

Dobré ráno: Ruskovi za objednávku vraždy spoločníčky hrozí doživotie

Pojednávanie je odročené na február.

Vizualizácia projektu Pod Vinicou.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Semafóriky (Sliacky)

Karikatúra denníka SME (Sliacky).

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako Ficovi pes zožral domácu úlohu

Súčasťou pôvabu dobrej výhovorky je, že jej očividná lož skôr pobaví, ako urazí.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Sám si už Fico nepomôže

Špekulatívne štiepenie Smeru je obyčajná konšpirácia.

Peter Tkačenko
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Český semafor začal úradovať. Dívajme sa

PES a jeho diery.

Peter Schutz