Autor bol v rokoch 2010 – 2012 generálny riaditeľ ZSSK Slovensko
Ako keby toho nebolo už dosť. Čoho? Nuž, zbabraných tendrov za Ficových vlád: mýtny tender, Mochovce, štátne sanitky, tunel Višňové, Bratislavský hrad, národný futbalový štadión...
Podobne ako sa (ne)darilo týmto tendrom, (ne)darilo sa aj tendrom v železničnej osobnej doprave, vďaka čomu sa liberalizácia od čias ministra Jána Figeľa nepohla ani o krôčik. Ten ju v roku 2010 odštartoval zatiaľ jediným, ale úspešným projektom, keď na deväť rokov, na trati Bratislava - Komárno uzavrel zmluvu s RegioJetom dravého podnikateľa Radima Jančuru.
Figeľ správne odhadol rastový potenciál tejto trate, ktorému pomohla meškajúca výstavba R7 a masívna výstavba v satelitoch hlavného mesta. Napriek kritike priameho zadania, hoci zákon to vtedy umožňoval, sa ihneď po odovzdaní trate súkromníkovi ukázal projekt ako mimoriadne úspešný.
Základný hodinový takt skrátený v špičkách na polhodinu, pohodlné nízkopodlažné jednotky Talent a Desiró, nový prozákaznícky prístup vlakového personálu k cestujúcim a budovanie parkovísk pri staniciach prilákali také veľké množstvo cestujúcich, že súpravy kapacitne nestačili a dochádzalo k poklesu komfortu cestovania.
Tvárime sa
Po deviatich rokoch narástol počet prepravených cestujúcich päťnásobne na vyše štyri milióny ročne dodnes je jediným funkčným projektom v oblasti liberalizácie železničnej osobnej dopravy.
Od tohto priameho zadania už nasledovali len tendre, ktoré sa tvárili ako liberalizačné, ale súťažné podmienky boli také nereálne, že boli vopred odsúdené na "úspech" so značkou "zbabrané".