SME

Ďalší zbabraný železničný tender

Ministerstvo dopravy kazí, čo dobre fungovalo.

Žlté vlaky premávajú na trati od roku 2012.Žlté vlaky premávajú na trati od roku 2012. (Zdroj: ARCHÍV REGIOJET)

Autor bol v rokoch 2010 – 2012 generálny riaditeľ ZSSK Slovensko

Ako keby toho nebolo už dosť. Čoho? Nuž, zbabraných tendrov za Ficových vlád: mýtny tender, Mochovce, štátne sanitky, tunel Višňové, Bratislavský hrad, národný futbalový štadión...

Podobne ako sa (ne)darilo týmto tendrom, (ne)darilo sa aj tendrom v železničnej osobnej doprave, vďaka čomu sa liberalizácia od čias ministra Jána Figeľa nepohla ani o krôčik. Ten ju v roku 2010 odštartoval zatiaľ jediným, ale úspešným projektom, keď na deväť rokov, na trati Bratislava - Komárno uzavrel zmluvu s RegioJetom dravého podnikateľa Radima Jančuru.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Figeľ správne odhadol rastový potenciál tejto trate, ktorému pomohla meškajúca výstavba R7 a masívna výstavba v satelitoch hlavného mesta. Napriek kritike priameho zadania, hoci zákon to vtedy umožňoval, sa ihneď po odovzdaní trate súkromníkovi ukázal projekt ako mimoriadne úspešný.

Základný hodinový takt skrátený v špičkách na polhodinu, pohodlné nízkopodlažné jednotky Talent a Desiró, nový prozákaznícky prístup vlakového personálu k cestujúcim a budovanie parkovísk pri staniciach prilákali také veľké množstvo cestujúcich, že súpravy kapacitne nestačili a dochádzalo k poklesu komfortu cestovania.

Tvárime sa

Po deviatich rokoch narástol počet prepravených cestujúcich päťnásobne na vyše štyri milióny ročne dodnes je jediným funkčným projektom v oblasti liberalizácie železničnej osobnej dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Od tohto priameho zadania už nasledovali len tendre, ktoré sa tvárili ako liberalizačné, ale súťažné podmienky boli také nereálne, že boli vopred odsúdené na "úspech" so značkou "zbabrané".

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom C6NG7 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Železnice Slovenskej republiky

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Hodnotenie profesionála: Aké sú rezorty na exotickom Mauríciu?
  2. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou
  3. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  4. Ľuboš Fellner otvorene
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  6. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  7. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  8. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  1. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou
  2. Hodnotenie profesionála: Aké sú rezorty na exotickom Mauríciu?
  3. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  4. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  5. Ľuboš Fellner otvorene
  6. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  7. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  8. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 23 485
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 18 470
  3. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 283
  4. Ľuboš Fellner otvorene 6 809
  5. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 264
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 5 950
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 894
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska 3 252
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Branislav Benčat

Ako je možné, že neplatiči môžu na druhý deň veselo opäť podnikať?


4

Bodaj by nám po Kotlárovom pôsobení ostala len táto piatočková slovná hračka.


15
Premiér Robert Fico

Pozeráme do priepasti a priepasť na nás.


36

Celá nekonzistentná propagandistická klauniáda zhrnutá na jednej kope.


33
  1. Marian Nanias: Čerenkovovo žiarenie v ľudskom tele.
  2. Martin Klein: Nemci budú mať 19. novembra sviatok POSTEĽ A CECKY (Bet- und Busen / Buß- und Bettag). Slováci si to zajtra rozdajú so Sedembolestnou pannou Máriou!
  3. Jakub Cipko: Zachraňuje Bittó Cigániková liberálnu pravicu na Slovensku?
  4. Radoslav Medzihradský: KST a výber chatárov
  5. Miroslav Daniš: Beránka vlku se zachtělo
  6. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
  7. Dávid Polák: Izrael, Západný breh a medzinárodné právo. Časť 3.
  8. Štefan Šturdzík: Pán prezident čo takto trocha sebareflexie, nielen kritizovať iných.
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 877
  2. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 63 265
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 14 899
  4. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 9 344
  5. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 200
  6. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 569
  7. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 460
  8. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 398
  1. Marian Nanias: Čerenkovovo žiarenie v ľudskom tele.
  2. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli...
  3. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  4. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  5. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  6. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  7. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  8. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
SkryťZatvoriť reklamu