SME
Štvrtok, 25. február, 2021 | Meniny má Frederik(a)KrížovkyKrížovky
PÍŠE PAVEL KRAVEC

Ďalší zbabraný železničný tender

Ministerstvo dopravy kazí, čo dobre fungovalo.

Žlté vlaky premávajú na trati od roku 2012.Žlté vlaky premávajú na trati od roku 2012. (Zdroj: ARCHÍV REGIOJET)

Autor bol v rokoch 2010 – 2012 generálny riaditeľ ZSSK Slovensko

Ako keby toho nebolo už dosť. Čoho? Nuž, zbabraných tendrov za Ficových vlád: mýtny tender, Mochovce, štátne sanitky, tunel Višňové, Bratislavský hrad, národný futbalový štadión...

Podobne ako sa (ne)darilo týmto tendrom, (ne)darilo sa aj tendrom v železničnej osobnej doprave, vďaka čomu sa liberalizácia od čias ministra Jána Figeľa nepohla ani o krôčik. Ten ju v roku 2010 odštartoval zatiaľ jediným, ale úspešným projektom, keď na deväť rokov, na trati Bratislava - Komárno uzavrel zmluvu s RegioJetom dravého podnikateľa Radima Jančuru.

SkryťVypnúť reklamu

Figeľ správne odhadol rastový potenciál tejto trate, ktorému pomohla meškajúca výstavba R7 a masívna výstavba v satelitoch hlavného mesta. Napriek kritike priameho zadania, hoci zákon to vtedy umožňoval, sa ihneď po odovzdaní trate súkromníkovi ukázal projekt ako mimoriadne úspešný.

Základný hodinový takt skrátený v špičkách na polhodinu, pohodlné nízkopodlažné jednotky Talent a Desiró, nový prozákaznícky prístup vlakového personálu k cestujúcim a budovanie parkovísk pri staniciach prilákali také veľké množstvo cestujúcich, že súpravy kapacitne nestačili a dochádzalo k poklesu komfortu cestovania.

Tvárime sa

Po deviatich rokoch narástol počet prepravených cestujúcich päťnásobne na vyše štyri milióny ročne dodnes je jediným funkčným projektom v oblasti liberalizácie železničnej osobnej dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Od tohto priameho zadania už nasledovali len tendre, ktoré sa tvárili ako liberalizačné, ale súťažné podmienky boli také nereálne, že boli vopred odsúdené na "úspech" so značkou "zbabrané".

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C6NG7 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M6NG7 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rodinná atmosféra na Trnavskej univerzite: Milí sú aj vrátnici
  2. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Aj vám chýba voňavá a chutná káva?
  5. Získaj náskok pred štartom
  6. Ivan Krechňák: Robiť niečo, čo máš rád, je na nezaplatenie
  7. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  8. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte
  9. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  10. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  1. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  2. Získaj náskok pred štartom
  3. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  4. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  5. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  6. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  7. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  8. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  9. Aj vám chýba voňavá a chutná káva?
  10. Moruša – Málo známa a predsa účinná
  1. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 18 654
  2. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 10 518
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 8 802
  4. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 721
  5. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 513
  6. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 208
  7. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 6 143
  8. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 5 666
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 5 137
  10. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 4 649
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Železnice Slovenskej republiky

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podpredseda strany Smer Robert Kaliňák

Bývalý policajný prezident je obvinený zo založenia zločineckej skupiny.

5 h

O čom je debata o ruskej vakcíne.

4 h
Peter Schutz

Odsunutie ľudí nad 65 rokov ku koncu hovorí, že očkovanie úmrtia nezníži.

9 h

Neprehliadnite tiež

Karikatúra denníka SME (Sliacky).

3 h
Marek Krajčí.

Kedy a za akých podmienok má poistenec právo na ktoré úkony a služby hradené z verejného zdravotného poistenia.

3 h
Píše Tomáš Michaľák

Ako Macron zasiahol proti islamizmu

Francúzsky prezident Emmanuel Macron.

Zákon vyšiel z obáv o republiku, sekularizmus aj identitu. Problémy prisťahovaleckých komunít sotva vyrieši.

3 h
Píše Miroslav Kocúr

Vraj treba otvoriť kostoly

Miroslav Kocúr.

Rozum a viera si nemusia protirečiť.

4 h