SME

O trhovej značke štátu

Nie tak dávno sa u nás toľko hovorilo o zviditeľňovaní Slovenska, zakladali sa priam spolky za jeho pravdivý obraz, až sme pritom takmer prišli aj o zvyšky nášho dobrého mena. Dnes akoby sme prešli do druhej krajnosti. Myslíme si, že nás všade budú prijím

ať s otvoreným náručím sami od seba. Akosi zabúdame, že dnes sa aj štát musí, nech to znie akokoľvek neúctivo, predať, že aj štát si musí budovať svoju trhovú značku. V podstate na známom trhovom princípe: viac predať, lepšie zarobiť, prilákať zahraničných investorov, turistov atď. V trhovej značke štátu je však obsiahnutá aj jej identita, história, kultúra a ďalšie hodnoty, ktoré môžu eliminovať alebo aspoň redukovať tradičné predstavy napríklad o nudných Švédoch, odvážnych Nóroch, vášnivých Španieloch či racionálnych Čechoch a citových Slovákoch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Budovanie trhovej značky, „branding“, je náročnou, trpezlivou, dlhodobou a zároveň veľmi invenčnou prácou. Nemôže byť vecou jednej strany či nejakej skupiny, lebo sa bytostne týka celej spoločnosti, kvality jej života. Príklady z nie tak vzdialeného priestoru by nás mohli prinajmenšom inšpirovať na domýšľanie. Dnes prosperujúce Španielsko bolo napríklad v čase úmrtia diktátora Franca medzinárodne načisto nepríťažlivou a pomerne chudobnou krajinou. Vtedy sa začala kampaň Viva Espaňa s Miróovým slnečným symbolom. Marketing krajiny kulminoval na svetovej výstave v Seville a na OH v Barcelone. Alebo príklad iných podobných krajín: Írska a Portugalska, známych skôr svojím zaostalým poľnohospodárstvom. Moderným marketingom sa im podarilo pritiahnuť investície aj turistov. Iný príklad predstavuje Švédsko, ktoré malo dlho celkom dobrú značku: spoločnosť blahobytu. Dnes to však už nestačí, krajina potrebuje „rebranding“, ostatné ju totiž dobehli. Preto sa na budovaní trhovej značky dnes výraznejšie podieľa úroveň vzdelania a počítačovej techniky, príroda a životné prostredie, dizajn a hudba, čo všetko spolu so stabilnou demokraciou vytvára stále príťažlivú švédsku trhovú značku. Ešte lepším príkladom „brandingu“ je Fínsko, známe pred dvoma desaťročiami zväčša svojím lesným priemyslom či húževnatými bežcami na lyžiach. Dnes je trhová značka tohto štátu naplnená informačnou technikou, internetom a telekomunikáciami. Fínska športová hviezda už nevíťazí len na sánkach či bežkách, ale na F l. Šéf mediálneho oddelenia na fínskom ministerstve zahraničných vecí Christer Haglund za najdôležitejšie prvky, ktoré výrazne prispeli k novej trhovej značke Fínska, považuje členstvo v EÚ (od r. 1995) a jeho popredné postavenie v informačnej technológii (najvýznamnejšiu rolu zohráva Nokia, Fínsko má najvyšší počet užívateľov internetu na svete, čo posilňuje jeho imidž ako IT-krajiny).

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom G223B na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 694
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 679
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 741
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 703
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 695
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 266
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 223
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 302
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Predseda SNS Andrej Danko.

Výzva Matoviča je to najlepšie, čo za dlhý čas vypadlo z opozície.


6

Kreslí Mikuláš Sliacky.


4

Často ruší program, je emotívny a uzavretý.


139
Marián Kéry.

Keby mnohí politici napísali práce poriadne, prišli by sme o malú jazykovú lekciu.


10
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (2. - 8.5.1925)
  2. Vladimír Krátky: Král a šaškáreň na TA 3 .
  3. Martin Eštočák: Prešov pod tlakom pravdy: Mestské zastupiteľstvo schválilo uznesenie, ktoré môže rozkryť škody v DPMP. Primátor má konať–aj voči vlastnému nominantovi
  4. Ján Valchár: O Mariových muliciach a našich vojakoch na Ukrajine
  5. Julius Kravjar: Devätoro Alberta Einsteina
  6. Natália Milanová: Ministerstvo babráctva: Ľudovít Štúr krajšie múzeum mať nebude. Lebo omietka
  7. Lukáš Majerčák: Ždiar I., okres Poprad : Bachledova dolina - Chodník korunami stromov
  8. Viktor Pamula: 21 rokov v najlepšej spoločnosti
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 206
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 15 059
  3. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 231
  4. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 8 546
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 7 991
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 628
  7. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 7 194
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 611
  1. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  2. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  3. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  4. Tupou Ceruzou: Smerákov
  5. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  6. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  7. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  8. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
SkryťZatvoriť reklamu