SME
Utorok, 5. júl, 2022 | Meniny má Cyril, Metod

Európska únia nie je len liekom na vojny

Otcovia zakladatelia sa báli Japonska a chceli spoločne využívať Afriku.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)

Autor je výskumník pražského Ústavu medzinárodných vzťahov a učí na Fakulte sociálnych a ekonomických vied Univerzity Komenského.

Slovensko pred šestnástimi rokmi vstúpilo do Európskej únie. Pri výročiach príde aj na hlbšiu diskusiu o hodnotách, ktoré tento spolok reprezentuje. Aký je ich historický kontext?

Myšlienka európskej spolupráce siaha do stredoveku, o výraznejších snahách sa však dá hovoriť až od začiatku 20. storočia. V tomto období vzniklo federalistické hnutie usilujúce sa o zjednotenie Európy, ktoré napokon vyústilo až do založenia Európskeho hospodárskeho spoločenstva v roku 1957, jedného z predchodcov Európskej únie.

SkryťVypnúť reklamu

Ciele eurofederalistov boli rôzne. Od spojenia európskej civilizácie v politickom projekte cez zaistenie ekonomickej prosperity až po snahu zabrániť opakovaniu vojen v Európe, ako sa dá dočítať aj na webovej stránke EÚ.

Rasový základ integrácie

Menej často sa v diskusiách o integrácii spomína jej rasový a koloniálny pôvod. Federalizácia Európy mala okrem iného slúžiť aj ako obrana proti tzv. žltej hrozbe. Tým sa myslela najmä hrozba japonského a do menšej miery čínskeho rozmachu a obava, že Japonsko by raz mohlo ovládnuť zvyšok Ázie.

Vojny v Európe údajne oslabovali schopnosť čeliť tejto hrozbe. V tom čase Japonsko vojensky porazilo Čínu aj Rusko a v Číne boxerské povstanie proti západnému imperializmu ohrozilo záujmy európskych mocností.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  3. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. OverenaSpolocnost.sk - novinka v oblasti účtovných auditov
  3. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  4. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  5. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  6. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  7. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  8. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 072
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 854
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 12 229
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 436
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 427
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 5 187
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 903
  8. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 2 303
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Z pohľadu cien kľúčových komodít patria Slováci k najzraniteľnejším v EÚ.


1. júl

Za prácou odchádzajú do zahraničia.


3. júl
Súboje Petra Sagana a Wouta van Aerta v rokoch 2020 a 2022 na Tour de France.

Elite národný rozhodca Lukáš Radosa hodnotí súboje na Tour de France.


7 h
Predseda SaS Richard Sulík.

Republiková rada SaS zasadne v stredu popoludní.


a 1 ďalší 10 h

Neprehliadnite tiež

Ďalší šach-mat, Slniečka!


14 h
Zastarané kotle na pevné palivo majú nahradiť ekologickejšie zariadenia.

Štát by mal podporiť aktívnych a motivovať pasívnych


Peter Robl 15 h
Nataša Holinová

Generálny prokurátor nie celkom rozumie, kto má čo v náplni práce.


16 h

Ako vstrebať zjavný fakt, že Rusko je teroristický štát.


20 h

Blogy SME

  1. Vlasta Žampová: O tom potom Béla Bugár - Harakter
  2. Kristína Jakubičková: Niektorí fajčiari sa správajú ako holuby, len otravnejšie.
  3. Naďa Serafínová: Ako si rýchlo a jednoducho zarobiť. A iné rozprávky z paralelného vesmíru.
  4. Eka Balašková: Viete požiadať o pomoc?
  5. Michal Rodziňák: VC Británie F1: Dráma v troch dejstvách
  6. Vladimír Krátky: Wiener šniceľ je 10 x väčší ako bryndzáky ( II. )
  7. Lea Linerová: Feminizmus na pätnásť minút
  8. Andrej Hossa: Tenisky ako životný štýl: Viete, kto sú to sneakerheadi?
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 474
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 323
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 209
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 082
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 819
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 050
  7. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 932
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 880
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu