SME
Pondelok, 24. január, 2022 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Aký bude osud detí zo zavretých škôl

Ich podpora bude najväčšou výzvou slovenského školstva.

Ilustračné foto.

Autorka je ekonómka, pracuje v Inštitúte sociálnej politiky MPSVR SR. Článok vyjadruje súkromný názor autorky.

Podľa UNESCO bolo od 18. apríla úplne prerušené vyučovanie v 191 krajinách sveta a čiastočne prerušené v šiestich krajinách. Doma sedelo 91,3 percenta všetkých učiacich sa, spolu 1,5 miliardy detí z materských škôl, žiakov základných a stredných škôl a študentov vysokých škôl. Aké budú dosahy prerušeného vyučovania?

Mladšie a chudobnejšie deti utrpia viac

Najprv zlé správy. Americkí ekonómovia Dave Marcotte a Steven Hemelt sa pozreli na snehové prázdniny v štáte Maryland. Poloha tohto štátu v blízkosti Atlantického oceána spôsobuje veľké rozdiely v množstve napadnutého snehu.

Zatiaľ čo v roku 1996 napadlo až 135 centimetrov snehu, o dva roky napadlo menej ako 10 centimetrov. Rozdiely existujú aj medzi jednotlivými školskými obvodmi. Napríklad v západnom okrese Garrett napadne ročne okolo 258 centimetrov, ale v juhovýchodnom Wicomico len 2 centimetre.

Vďaka variácii v čase aj v priestore dokázali Marcotte a Hemelt každý rok porovnať dve skupiny detí. Tie, ktorým sa školský rok skrátil pre snehové prázdniny, s tými, ktorým sa školský rok neskrátil.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Boli tieto dve skupiny detí rozdielne úspešné v testoch z matematiky a čitateľskej gramotnosti? Ukázalo sa, že áno. A nielen to. Niektoré skupiny detí boli zraniteľnejšie ako ostatné.

Po prvé, snehové prázdniny ovplyvňovali viac výsledky mladších ako starších detí. Keďže mladšie deti zatiaľ nestrávili v škole veľa času, vynechané hodiny znižovali ich výkonnosť oveľa viac.

Po druhé, čím viac stratených dní, tým väčší vplyv na mieru úspešnosti v testoch. V rokoch s dlhými snehovými prázdninami (zhruba 10 dní) spravilo skúšky o 5 percent menej tretiakov v porovnaní so zimami bez snehu.

Po tretie, zrušené vyučovanie malo horší vplyv v školách s väčším podielom detí, ktoré mali nárok na bezplatný alebo dotovaný obed. Čím viac znevýhodnených detí v škole, tým viac klesla úspešnosť v čítaní.

Zaujímavé je, že na úspešnosť v matematike socioekonomické rozdiely nemali vplyv. Tu strácali všetky deti rovnako.

Starší žiaci sa nemusia vrátiť do školy

Americkí ekonómovia Keith Meyers a Melissa Thomasson sa pozreli na vplyv zatvorenia amerických škôl počas pandémie detskej obrny, ktorá prepukla v júni 1916 v New York City, a do novembra sa postupne šírila na západ a juh krajiny. Nákaza sa potvrdila u 23-tisíc ľudí, zomrelo ich päťtisíc.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Igor Matovič (OĽaNO) sleduje tlačovú konferenciu Roberta Fica (Smer)

S výdavkovými limitmi by na pomoc bolo viac peňazí.


6 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Prečo Microsoft kupuje spoločnosť Activision Blizzard.


a 2 ďalší 1 h

Neprehliadnite tiež

Nataša Holinová

Štát až do roku 2004 reguloval pôrodnosť menšiny a málokoho to zaujíma.


6 h

Karikatúra denníka SME (Vico).


8 h
Peter Tkačenko

Čaputová vyšla Ficovi v ústrety a bola po zásluhe potrestaná.


9 h
Zuzana Kepplová.

Keď hlavný záujem je nenavoziť.


9 h
Skryť Zatvoriť reklamu