SME
Piatok, 31. marec, 2023 | Meniny má Benjamín

Aký bude osud detí zo zavretých škôl

Ich podpora bude najväčšou výzvou slovenského školstva.

Ilustračné foto.

Autorka je ekonómka, pracuje v Inštitúte sociálnej politiky MPSVR SR. Článok vyjadruje súkromný názor autorky.

Podľa UNESCO bolo od 18. apríla úplne prerušené vyučovanie v 191 krajinách sveta a čiastočne prerušené v šiestich krajinách. Doma sedelo 91,3 percenta všetkých učiacich sa, spolu 1,5 miliardy detí z materských škôl, žiakov základných a stredných škôl a študentov vysokých škôl. Aké budú dosahy prerušeného vyučovania?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mladšie a chudobnejšie deti utrpia viac

Najprv zlé správy. Americkí ekonómovia Dave Marcotte a Steven Hemelt sa pozreli na snehové prázdniny v štáte Maryland. Poloha tohto štátu v blízkosti Atlantického oceána spôsobuje veľké rozdiely v množstve napadnutého snehu.

Zatiaľ čo v roku 1996 napadlo až 135 centimetrov snehu, o dva roky napadlo menej ako 10 centimetrov. Rozdiely existujú aj medzi jednotlivými školskými obvodmi. Napríklad v západnom okrese Garrett napadne ročne okolo 258 centimetrov, ale v juhovýchodnom Wicomico len 2 centimetre.

Vďaka variácii v čase aj v priestore dokázali Marcotte a Hemelt každý rok porovnať dve skupiny detí. Tie, ktorým sa školský rok skrátil pre snehové prázdniny, s tými, ktorým sa školský rok neskrátil.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Boli tieto dve skupiny detí rozdielne úspešné v testoch z matematiky a čitateľskej gramotnosti? Ukázalo sa, že áno. A nielen to. Niektoré skupiny detí boli zraniteľnejšie ako ostatné.

Po prvé, snehové prázdniny ovplyvňovali viac výsledky mladších ako starších detí. Keďže mladšie deti zatiaľ nestrávili v škole veľa času, vynechané hodiny znižovali ich výkonnosť oveľa viac.

Po druhé, čím viac stratených dní, tým väčší vplyv na mieru úspešnosti v testoch. V rokoch s dlhými snehovými prázdninami (zhruba 10 dní) spravilo skúšky o 5 percent menej tretiakov v porovnaní so zimami bez snehu.

Po tretie, zrušené vyučovanie malo horší vplyv v školách s väčším podielom detí, ktoré mali nárok na bezplatný alebo dotovaný obed. Čím viac znevýhodnených detí v škole, tým viac klesla úspešnosť v čítaní.

Zaujímavé je, že na úspešnosť v matematike socioekonomické rozdiely nemali vplyv. Tu strácali všetky deti rovnako.

Starší žiaci sa nemusia vrátiť do školy

Americkí ekonómovia Keith Meyers a Melissa Thomasson sa pozreli na vplyv zatvorenia amerických škôl počas pandémie detskej obrny, ktorá prepukla v júni 1916 v New York City, a do novembra sa postupne šírila na západ a juh krajiny. Nákaza sa potvrdila u 23-tisíc ľudí, zomrelo ich päťtisíc.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vozidlá 4x4 Oshkosh JLTV.

Minister chce vyhodiť 200-miliónovú americkú pomoc za „hlúpe železo“.


5 h

Hokejisti z KHL na reprezentáciu istotne nemusia zanevrieť.


5 h
Protižidovská karikatúra z publikácie: Ctibor Pokorný - Židovstvo na Slovensku

Dalo by sa v knihe nahradiť cigánenie za klamanie bez toho, aby utrpela kvalita?


10 h
Ubytovňa v Gabčíkove, ktorá slúžila ako karanténa pre ľudí ktorí prišli zo zahraničia kvôli vírusu Covid-19.

Na lži platí ten istý recept ako proti vírusu – hygiena a vakcína.


10 h
SkryťZatvoriť reklamu