Keďže radový občan nemá čas podrobne skúmať kvalitu legislatívneho procesu, mieru arogancie či šlendriánstva koalície a vôbec úctu k právnemu štátu, musí si nájsť nejaké skratkovité kritérium. Na Slovensku ako výborný indikátor v tejto oblasti funguje počet skrátených legislatívnych konaní.
Tento nástroj umožňuje schváliť zákon aj za deň a rokovací poriadok parlamentu preto presne vymedzuje pravidlá, kedy sa dá využiť. Ibaže je to veľmi silné lákadlo, rýchlo sa naň vytvára návyk, a tak tie pravidlá každá vláda podchvíľou ohýbala. Tá súčasná nie je výnimkou.
Nie, nie, mladučkej vláde Igora Matoviča nebudeme vyčítať, že za tri mesiace vyčerpala kvótu skrátených konaní na roky dopredu.
Koronakríza zmenila naše vnímanie miery neštandardnosti, o čom svedčí aj skutočnosť, že za väčšinu vládnych zákonov v zrýchlenom konaní hlasovalo aj veľa opozičných poslancov. Na nuansy sa nepozeralo, hlavne nech je to rýchlo napísané a schválené.