SME
Sobota, 19. jún, 2021 | Meniny má AlfrédKrížovkyKrížovky
PÍŠE MATEJ ŠIMALČÍK

COVID-19 a meniaca sa taktika čínskej propagandy na Slovensku

Pandémia urýchlila šírenie propagandy.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)

Autor je výkonný riaditeľ Stredoeurópskeho inštitútu ázijských štúdií (CEIAS)

Čína nikdy na Slovensku nebola na vrchole politickej agendy. Záujmom vládnucich sociálno-demokratických politikov, ktorí boli pri moci od roku 2006 do marca 2020 s krátkou prestávkou v rokoch 2010 - 2012, bol maximálne rozvoj obchodných interakcií s Čínou, pričom otázky bezpečnosti a ľudských práv zostali často opomenuté.

Ale v roku 2020 zatiaľ sledujeme meniacu sa politiku voči Číne zo strany Slovenska. Táto zmena bola motivovaná dvomi hlavnými faktormi.

SkryťVypnúť reklamu

Predovšetkým, parlamentné voľby 29. februára pripravili Smer-SD o moc. Nová vláda Igora Matoviča, zostavená zo širokej koalície stredo-pravých strán, ktoré inklinujú k náhľadom na Čínu založeným na hodnotách ako ľudské práva a ochrana demokracie pred čínskymi pokusmi o jej ovplyvňovanie.

Vďaka tejto zmene sme nedávno videli mnohých vládnych politikov požadovať od Číny prepustenie pančhenlámu, druhého najvyššieho mnícha tibetského budhizmu a zároveň politického väzňa od jeho šiestich rokov, dovolenie Taiwanu zúčastniť sa na Svetovom zdravotníckom zhromaždení, a odsúdiť pokusy Pekingu jednostranne zaviesť v Hongkongu bezpečnostnú legislatívu.

Po druhé, Slovensko, ako aj v podstate všetky ostatné krajiny sveta, sa muselo vyrovnať s dopadmi pandémie COVID-19, ktorá obnovila záujem o Čínu, jej vnútornú politiku a medzinárodné ambície.

SkryťVypnúť reklamu

Tento vývoj sa však neudial vo vákuu bez akejkoľvek reakcie Číny. Naopak, simultánne s meniacou sa slovenskou politikou dochádzalo k čoraz aktívnejším snahám Číny šíriť vlastnú propagandu. Navyše sa zdá, že pandémia bola významným faktorom toho, že čínska ambasáda zmenila svoj prístup k šíreniu propagandy na Slovensku.

#Covid-19

Po rokoch zjavnej absencie na sociálnych médiách si čínska ambasáda vo februári 2020 založila účty na facebooku a twitteri. Tieto aktivity zapadajú do širšieho trendu, keď sa čínski diplomati angažujú na „západných“ sociálnych médiách, aby naplnili Si Ťin-pchingovu direktívu „dobre rozprávať čínsky príbeh“.

Keďže obidva účty na sociálnych sieťach boli zaregistrované vo februári, zatiaľ nemajú veľa sledovateľov, čo obmedzuje ich potenciálny vplyv na slovenskú verejnosť. Tak či onak, prístup čínskej ambasády k sociálnym médiám ilustruje všeobecné rysy, akými sa v poslednom čase vyznačuje prístup Číny ku komunikácii so zahraničným publikom.

SkryťVypnúť reklamu

Zaujímavé je, že takmer štyridsať percent sledovateľov čínskej ambasády na twitteri si založilo profil v roku 2020, čo naznačuje, že veľká časť z nich sú boty. Okrem toho tvoria veľkú časť sledovateľov ostatné čínske ambasády a diplomati.

Ambasáda, prirodzene, venovala najviac pozornosti pandémii koronavírusu. Viac než polovica tweetov zverejnených od založenia účtu vo februári 2020 obsahovala nejakú podobu hashtagu #Covid-19.

Mnoho týchto tweetov je nízkej kvality a zdá sa, že sú výsledkom automatizovaného prekladu z angličtiny či čínštiny.

Keď Čína vyvracia hoaxy

Zatiaľ čo sa viacerí aktéri (štátni aj mimovládne organizácie) slovenskej bezpečnostnej komunity začali angažovať v strategickej komunikácii ohľadom pandémie a roly Číny pri jej prepuknutí, spustila čínska ambasáda kampaň s cieľom vyvracania údajných mýtov o Číne a pandémii.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C72D3 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M72D3 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  3. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  5. Crème de la crème po slovensky
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 28 737
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 12 023
  3. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 790
  4. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 7 005
  5. Po Slovensku na motorke 6 470
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 6 249
  7. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 5 456
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 309
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 4 150
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 4 044
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Karikatúra denníka SME (kreslí Hej, ty! – Györe).


18. jún
Peter Schutz

Lengvarského spochybňuje rozvláčne tempo pri kolabujúcom očkovaní pred očakávanou treťou vlnou.


18. jún

Ak chceme meniť systém, stačí sa pozrieť, ako chodíme do práce.


18. jún
O spoločnosti (týždenný newsletter).

Buďte všetkým, čím chcete. Je to výhoda, nie zlyhanie.


18. jún