Autorka je sociologička a riaditeľka Centra pre výskum etnicity a kultúry
V prvých týždňoch po zatvorení škôl počas pandémie sa objavovali diskusie o tom, že online vzdelávanie a nová situácia prinesie akúsi zrýchlenú reformu školstva. Učitelia preukážu svoju flexibilitu a veľmi rýchlo pochopíme, že učiť sa dá aj inak ako podľa rigidných učebných osnov a zaužívaných spôsobov frontálneho učenia.
Nepochybne, niektorí učitelia a učiteľky sa museli rýchlo zorientovať v online nástrojoch a zmeniť svoj prístup k žiakom.
Rozhodne sa však nedá povedať, že by sa vzdelávací systém zmenil či spružnil. Naopak, podobne ako v iných oblastiach, aj tu sa ukázalo, že tí, ktorí boli flexibilní a vedeli reagovať na rôznorodé potreby žiakov už pred pandémiou, zvládli aj novú situáciu dobre a ich žiaci prežili zaujímavé a možno aj inšpiratívne tri mesiace.
Zďaleka to však neboli všetci. Až 62 percent rodičov vo výskume Focus pre Denník N uviedlo, že učitelia neučia online, cez internet len určujú zadania pre žiakov na celý týždeň. Z rodičov sa stali učitelia, z detí prvého stupňa vysokoškolskí študenti.