SME

Ráčite zelený benzín alebo kabelku z recyklovaných člnov?

Zelené klamstvá manipulujú s ochotou ľudí zachrániť planétu.

Kathrin Hartmann: Zelené klamstvo, preložila Katarína Széherová, Premedia 2020

Na nekompromisnú sondu do sveta zeleného PR sa podujala nemecká novinárka Kathrin Hartmannová. Zelené klamstvo je knižnou verziou dokumentu, ktorý pripravila spolu s Wernerom Bootom. Týmto spojením má kniha výrazný investigatívny rozmer.

Autorka spolu s ďalšími vyšla do terénu. Konfrontovala sa s ľuďmi z globálnych firiem, ktoré sa bez akéhokoľvek ostychu vezú na vlne falošného greenwashingu, teda dezinformácie šírenej za účelom prezentovať environmentálne zodpovedný obraz.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hartmannová je vo svojom živle, keď konfrontuje bohaté firmy s realitou. Vyvracia urážlivé a zákerné vyhlásenia podnikateľov, pričom má ambíciu spojiť politiku, hospodárstvo, ľudské práva a ochranu životného prostredia.

Jasne píše o svojej antipatii k neregulovanému kapitalizmu, ale kde-tu sa zdá, že odmieta kapitalizmus v hocijakej podobe. Chvíľami jej politicky angažované vyhlásenia znehodnocujú príbehy manipulatívnej “zelenej propagandy”.

Nálepková mánia

Zelené klamstvá existujú v najrozličnejšej podobe. Niektoré sú zákerné, iné len smiešne. Jedny dokážu ohlupovať dlhodobo a všetkých, iné majú pre svoju absurdnosť krátke trvanie.

Živia sa nimi agentúry a v nich armáda marketingových kúzelníkov, krízových manažérov a konzultantov. Celá táto zelená mágia má aj svoju technologickú podobu - na nej sa priživujú tvorcovia aplikácií a autori etiketovacích iniciatív. Niet zrejmejšieho symbolu zeleného klamstva ako výrobok ozdobený všetkými možnými bio, eko, fair a trvalo udržateľnými nálepkami.

SkryťVypnúť reklamu

Zelené logá upokojujú svedomie zákazníkov a producentom pomáhajú k ešte vyšším výnosom. To, čo sa tvári ako cesta asketického odriekania v záujme planéty, je v skutočnosti iba obchodná stratégia s pragmatickými cieľmi.

Nie, že by to doteraz nikto netušil. Primerane skeptický jedinec šípi zradu už dlho, ale rozpory medzi zelenými klamstvami a skutočnosťou sú ešte tisíckrát zákernejšie.

Napríklad, šálka kávy Nespresso má dožičiť okamih pôžitku aj priaznivo ovplyvniť životné prostredie a verejné blaho (to tvrdí výrobca). Kilo kávy v kapsulách pritom stojí osemdesiat eur a prázdne kapsuly vytvoria každý rok hromadu odpadu vážiaceho osemtisíc ton.

Viacnásobne krvavé steaky

Veľké koncerny “využívajú pustošenie, ktoré samy spôsobujú, na to, aby sa vydávali za záchrancov”. Tu vidí aj Hartmannová podstatu mechanizmu ohlupovania. Ekologické krízy sú takpovediac pracovnou metódou. V prvej fáze vedú k ziskom a následne v ďalších (pri ich sanovaní) k ziskom novým a ešte vyšším.

SkryťVypnúť reklamu

Firmy katastrofy potrebujú, lebo práve popri nich sa môžu predať ako zelení záchrancovia a rytieri lepšej budúcnosti. Teória, že stačí len maličké polepšenie obrov k ďalekosiahlym pozitívnym dôsledkom, je však podľa autorky absurdná a naivná.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C73Y5 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 36 637
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 766
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 426
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 292
  5. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 6 268
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 662
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 555
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 408
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Americký prezident Donald Trump.

Hnutie MAGA je moderná severoamerická verzia nemeckej NSDAP.


2

Dosť veľavravné operovanie s pojmom "bežní ľudia".


6
Peter Tkačenko.

Kto ju platiť nechce, v žiadnej koalícii nebude.


11
Protestné zhromaždenie v Pezinku.

Listujúc v novinách mám pocit, že Slovensko sa nadobro zbláznilo!


Veronika Šikulová 9
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  2. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  3. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  4. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  5. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  6. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  7. Viktor Pamula: Nie Ruskému zákonu
  8. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 878
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 455
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 093
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 781
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 959
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 568
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 925
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 737
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu