Kathrin Hartmann: Zelené klamstvo, preložila Katarína Széherová, Premedia 2020
Na nekompromisnú sondu do sveta zeleného PR sa podujala nemecká novinárka Kathrin Hartmannová. Zelené klamstvo je knižnou verziou dokumentu, ktorý pripravila spolu s Wernerom Bootom. Týmto spojením má kniha výrazný investigatívny rozmer.
Autorka spolu s ďalšími vyšla do terénu. Konfrontovala sa s ľuďmi z globálnych firiem, ktoré sa bez akéhokoľvek ostychu vezú na vlne falošného greenwashingu, teda dezinformácie šírenej za účelom prezentovať environmentálne zodpovedný obraz.
Hartmannová je vo svojom živle, keď konfrontuje bohaté firmy s realitou. Vyvracia urážlivé a zákerné vyhlásenia podnikateľov, pričom má ambíciu spojiť politiku, hospodárstvo, ľudské práva a ochranu životného prostredia.
Jasne píše o svojej antipatii k neregulovanému kapitalizmu, ale kde-tu sa zdá, že odmieta kapitalizmus v hocijakej podobe. Chvíľami jej politicky angažované vyhlásenia znehodnocujú príbehy manipulatívnej “zelenej propagandy”.
Nálepková mánia
Zelené klamstvá existujú v najrozličnejšej podobe. Niektoré sú zákerné, iné len smiešne. Jedny dokážu ohlupovať dlhodobo a všetkých, iné majú pre svoju absurdnosť krátke trvanie.
Živia sa nimi agentúry a v nich armáda marketingových kúzelníkov, krízových manažérov a konzultantov. Celá táto zelená mágia má aj svoju technologickú podobu - na nej sa priživujú tvorcovia aplikácií a autori etiketovacích iniciatív. Niet zrejmejšieho symbolu zeleného klamstva ako výrobok ozdobený všetkými možnými bio, eko, fair a trvalo udržateľnými nálepkami.
Zelené logá upokojujú svedomie zákazníkov a producentom pomáhajú k ešte vyšším výnosom. To, čo sa tvári ako cesta asketického odriekania v záujme planéty, je v skutočnosti iba obchodná stratégia s pragmatickými cieľmi.
Nie, že by to doteraz nikto netušil. Primerane skeptický jedinec šípi zradu už dlho, ale rozpory medzi zelenými klamstvami a skutočnosťou sú ešte tisíckrát zákernejšie.
Napríklad, šálka kávy Nespresso má dožičiť okamih pôžitku aj priaznivo ovplyvniť životné prostredie a verejné blaho (to tvrdí výrobca). Kilo kávy v kapsulách pritom stojí osemdesiat eur a prázdne kapsuly vytvoria každý rok hromadu odpadu vážiaceho osemtisíc ton.
Viacnásobne krvavé steaky
Veľké koncerny “využívajú pustošenie, ktoré samy spôsobujú, na to, aby sa vydávali za záchrancov”. Tu vidí aj Hartmannová podstatu mechanizmu ohlupovania. Ekologické krízy sú takpovediac pracovnou metódou. V prvej fáze vedú k ziskom a následne v ďalších (pri ich sanovaní) k ziskom novým a ešte vyšším.
Firmy katastrofy potrebujú, lebo práve popri nich sa môžu predať ako zelení záchrancovia a rytieri lepšej budúcnosti. Teória, že stačí len maličké polepšenie obrov k ďalekosiahlym pozitívnym dôsledkom, je však podľa autorky absurdná a naivná.