Autor je europoslanec za stranu Spolu/EPP, člen výboru pre dezinformácie v Európskom parlamente.
Európska únia pripravuje historicky najzásadnejšiu legislatívu o digitálnom obsahu a službách. Bude to znamenať zmeny, ktoré určia budúcu podobu internetu a jeho fungovania v konečnom dôsledku po celom svete.
Medové týždne sa skončili
Preč sú tie časy, keď boli firmy ako Google, Facebook a Apple vo všeobecnej nekritickej obľube a spoločenskí vedci sa rozplývali, ako pozitívne pôsobil Facebook pri demokratizačných pohyboch počas Arabskej jari v roku 2011.
Výhody, ktoré nám tieto firmy prinášajú, poznáme všetci, pretože takmer všetci ich služby využívame. Dnes už však lepšie rozumieme aj spoločenským nákladom, rizikám a problémom, ktoré sa s nimi spájajú. Technologické giganty vytvorili úplne nové trhy a komunikačné platformy a doterajšie pravidlá sa pri nich ukazujú nefunkčné a zastarané.
Vidno to na virálne sa šíriacej nenávisti, ktorá sa prelieva kanálmi Facebooku, Googlu a Youtubu a často vytečie aj do reálneho sveta - extrémny príklad je genocída v Mjanmarsku, pri ktorej podľa United Nations zohral Facebook rozhodujúcu úlohu.
Ukazovalo sa to pri koordinovaných zásahoch do volebných procesov, keď cudzie mocnosti dokázali ovplyvňovať voľby či referendá cez koordinované a masívne dezinformačné kampane.
Pocítili sme to pri škandáloch s uniknutými osobnými údajmi. A potvrdzujú to obchodné praktiky, ktorými tieto firmy zneužívajú svoje postavenie prirodzených monopolov a skupujú, prípadne cielene potláčajú na svojich platformách rodiacu sa konkurenciu.
V oblasti regulácie technologických gigantov platí, že kto urobí prvý krok, ten má veľkú šancu ovplyvniť budúce pravidlá na celom svete. V uplynulých rokoch to bola práve Európa, či už jej jednotlivé štáty alebo Európska únia, ktorá udala tón v nastavovaní pravidiel hry pre technologické firmy.
Vnímajú to tak svetové médiá, ale aj samotné platformy: „Európa hrá disproporčne veľkú líderskú úlohu pri tvorbe digitálnych politík, Mark (Zuckerberg - pozn.red.) venuje špeciálnu pozornosť tomu, čím sa európski zákonodarci zaoberajú,” povedal Nick Clegg, kľúčový lobista a komunikátor Facebooku, v minulom roku.
Najväčšie zmeny pritom prichádzajú ešte len tento rok.
EÚ sa emancipuje na webe
Na jeseň predstaví Európska komisia legislatívny balíček o digitálnych službách - Digital Services Act. Táto legislatíva by mala nakresliť nové rámce toho, aké pravidlá budú platiť na internete. Má dva základné piliere a tie sa dajú zjednodušiť takto: