SME
Piatok, 25. september, 2020 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky
PÍŠE DANICA PAROULKOVÁ

Nie každá zmena musí byť prospešná

Niekedy to vyzerá, že nechceme mať modernú štátnu správu.

Protimonopolný úrad, ilustračné fotoProtimonopolný úrad, ilustračné foto (Zdroj: archív SITA)

Autorka je bývalá predsedníčka Protimonopolného úradu SR

Regulačné orgány svojimi intervenciami výrazne ovplyvňujú ekonomiku a podnikateľské prostredie. Na budovanie reputácie, dôvery a rešpektu regulačných orgánov je kľúčová nezávislosť, kompetentné rozhodovanie a možnosť verejnej kontroly.

Záujem regulátorov organizovať verejné a odborné diskusie odzrkadľuje mieru ich transparentnosti a ochoty komunikovať s občanmi. Preto pred zásahmi do regulačných zákonov a spustením legislatívneho procesu sa očakáva analýza a verejné odôvodnenie potreby navrhovaných zmien, ako optimálnych riešení problémov. Tak to funguje v moderných krajinách.

Skryť Vypnúť reklamu

Tri základné modely

Jedným z regulačných orgánov je Protimonopolný úrad (PMÚ). Je to prierezový regulátor pre problematiku hospodárskej súťaže.

V súčasnosti úrad posunul do pripomienkového konania novelu zákona o ochrane hospodárskej súťaže, ktorý sa týka aj rozhodovacieho procesu.V Európskej únii existujú tri základné inštitucionálne modely dohľadu nad dodržiavaním súťažných pravidiel:

Monistický administratívny model (orgán na ochranu hospodárskej súťaže vyšetruje aj vydáva rozhodnutia).

Dualistický administratívny model (vyšetrovacie a rozhodovacie kompetencie sú rozdelené medzi dve samostatné inštitúcie).

Súdny model (čistý model, kde orgán pre ochranu hospodárskej súťaže vyšetruje prípad a následne súd rozhoduje a ukladá pokutu alebo model, kde regulátor síce rozhodne vo veci, ale pokutu ukladá súd).

Skryť Vypnúť reklamu

Do skupiny monistického administratívneho modelu patrí väčšina súťažných orgánov EÚ, s rôznym nastavením organizačných štruktúr pre vyšetrovacie a rozhodovacie právomoci v rámci jednej inštitúcie.

Aj na Slovensku je nastavený systém monistického administratívneho modelu, s dvojinštančnou procedúrou, kde vyšetrovacie a rozhodovacie právomoci sú realizované na dvoch stupňoch.

Nastavenie dvojinštančného procesu PMÚ je nasledujúce. Vyšetrovacie a rozhodovacie kompetencie boli v rámci prvého stupňa pôvodne zverené trom odborným útvarom špecializujúcim sa na problematiku dohôd obmedzujúcich súťaž, zneužívania dominantného postavenia a kontrolu koncentrácií.

Proti prvostupňovým rozhodnutiam existuje možnosť odvolania na druhý stupeň. Na druhom stupni vyšetrovacie a rozhodovacie kompetencie boli delegované na radu úradu, kolektívny orgán, zložený z predsedu, podpredsedu a piatich externých členov.

Skryť Vypnúť reklamu

Zmenou pôvodného monokratického na kolektívne rozhodovanie sa prirodzene znížili riziká možných externých vplyvov a posilnila sa nezávislosť rozhodovacieho procesu regulátora. Kvalite rozhodovania prispel aj zodpovedný výber pôvodných členov rady.

Monokratická zmena

V roku 2014 nastala zaujímavá zmena rozhodovacieho procesu na PMÚ. V rámci prvostupňového konania boli rozhodovacie kompetencie odborným útvarom odobraté a koncentrované do rúk jednej osoby, podpredsedu úradu.

Uvedená zmena prebehla ticho, bez akejkoľvek odbornej diskusie alebo zmysluplného zdôvodnenia potreby takéhoto kroku, prípadne preukázania akejkoľvek výhody tohto monokratického rozhodovania.

V súčasnosti predložený návrh novely zákona pokračuje v ďalších inštitucionálnych zmenách. Ruší sa nielen dvojinštančné rozhodovacie konanie na úrade, ale aj kolektívny orgán, rada úradu. PMÚ bude rozhodovať vo všetkých prípadoch už len jednoinštančne.

Skryť Vypnúť reklamu

Predložené zmeny zákona ťažko nazvať zmenami smerujúcimi k modernizácii, transparentnosti, väčšej nezávislosti či profesionalizácii regulátora.

O všetkých prípadoch tak bude po novom rozhodovať výlučne predseda úradu spolu s dvoma podpredsedami. V prípade pochybností či nesúhlasu s rozhodnutím regulátora zostáva naďalej možnosť súdneho prieskumu rozhodnutí úradu.

Prax preukázala, že rada úradu v pôvodnom zložení neplnila len formálny medzistupeň. V prípadoch rôznych pochybení prvostupňových orgánov, druhostupňový kolektívny orgán v záujme riadneho zistenia skutkového stavu vykonával doplňujúce alebo nové dokazovania. Dvojinštančnosť rozhodovania prispievala k lepšej kvalite výstupov regulátora a tým aj zásahov štátu do podnikateľského prostredia.

Jedno funkčné obdobie stačí

Je pravda, že možnosť súdneho dokazovania nezávislého od skutkových zistení správneho orgánu s cieľom náležitého zistenia skutkového stavu zodpovedá európskemu štandardu. Ale aj napriek zakotveniu plnej jurisdikcie do právneho poriadku, v prípadoch porušenia pravidiel hospodárskej súťaže, sa tento inštitút v praxi nerealizuje.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj školenia sudcov v tejto oblasti majú skôr náhodný ako systémový charakter. Preto je ťažko predstaviteľné, že by v súčasnosti súdy dokázali plnohodnotne nahradiť druhostupňové rozhodovanie regulátora a vecne napraviť jeho prípadné pochybenia.

V danom kontexte uvádzať argument úspory pár tisíc eur ako dôvod pre navrhovanú zmenu je nemiestne. Prvoradým záujmom štátu by malo byť zabezpečenie erudovaných a proporčných regulačných zásahov do trhu.

Návrh novely zákona zároveň ponecháva možnosť predsedovi úradu zastávať funkciu dvakrát po sebe (dve funkčné obdobia po päť rokov).

Vhodnejším sa javí uvažovať len o jednom funkčnom období predsedu, napríklad na obdobie šesť-sedem rokov, bez možnosti opakovania, čím by sa významne znížila motivácia štátneho úradníka vstupovať do neštandardných kontaktov s politikmi a rôznymi oligarchami.

Skryť Vypnúť reklamu

Nezmyselné utajovanie

Nepochopením existujúceho dopytu po transparentnosti a verejnej kontrole je aj návrh PMÚ utajovať zápisnice z hlasovania pri prijímaní regulačných rozhodnutí.

Prezentovať rôzne pohľady fungovania regulačných orgánov je legitímnou záležitosťou. Avšak bez vopred vytvorenej možnosti diskusie o výhodách a nevýhodách rôznych alternatív, ktorej cieľom by malo byť nájsť optimálne riešenie, respektíve verejne obhájiť predkladaný návrh, sa takáto legitimita stáva rozpačitou.

Predložené zmeny zákona ťažko nazvať zmenami smerujúcimi k modernizácii, transparentnosti, väčšej nezávislosti či profesionalizácii regulátora. Skôr sa natíska otázka, či nevieme, alebo nechceme mať modernú a kompetentnú štátnu správu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  2. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  3. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  4. Toto jedlo si v čínskej reštaurácii objednávajú iba tí, ktorí sa vyznajú
  5. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  6. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  7. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  8. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  9. Týchto 5 nehôd v domácnosti vás presvedčí - poistenie sa oplatí
  10. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  1. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  2. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  3. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  4. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  5. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  6. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  7. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  8. Štyri znaky nesprávneho zateplenia a ako sa im vyhnúť
  9. Kreatívne učenie
  10. Teraz je čas hýbať sa s VENU® SQ
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 30 405
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 20 943
  3. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 12 966
  4. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 12 857
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 10 661
  6. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 964
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 843
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 243
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 066
  10. Zatepľujete? Stavte na kvalitný materiál od expertného výrobcu 8 359
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Havran už nie je obvinený, otázka je prečo to tak trvalo

Ako je na tom sloboda slova na Slovensku?

Podcast Dobré Ráno.
Hygienici rezortu dopravy merajú teplotu cestujúcemu v príletovej hale na Letisku M. R. Štefánika.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Jedného dňa neprídu bociany

Mysleli sme si, že temná budúcnosť ostane scenárom katastrofických filmov, ale nie.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Neprehliadnite tiež

Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Jedného dňa neprídu bociany

Mysleli sme si, že temná budúcnosť ostane scenárom katastrofických filmov, ale nie.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Komentár Petra Schutza

Konflikt je meno V4

Orbán potrebuje živiť svoj antiliberálny džihád.

Peter Schutz
Píše Lucia Berdisová - Fórum

Sudkyňa Xena a jej kritici

S reálnou Ruth Bader Ginsburg sa dá polemizovať, nielen ju uznávať.

Legendárna sudkyňa Ruth Bader Ginsburgová je vyobrazená na rolete obchodu v americkom Washingtone.
Autorská strana Petra Schutza

Bič na boľševika, Michel v karanténe a prebudená SIS

Komentár tajnej služby o vplyve Číny si zaslúži zarámovať a strkať pod nosy všetkým politikom, až sa bude lámať príbeh 5G na Slovensku.

Rozlúčka so sudkyňou amerického Najvyššieho súdu Ruth Bader Ginsburgovou.