SME
Piatok, 4. december, 2020 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky
PÍŠE DANICA PAROULKOVÁ

Nie každá zmena musí byť prospešná

Niekedy to vyzerá, že nechceme mať modernú štátnu správu.

Protimonopolný úrad, ilustračné fotoProtimonopolný úrad, ilustračné foto (Zdroj: archív SITA)

Autorka je bývalá predsedníčka Protimonopolného úradu SR

Regulačné orgány svojimi intervenciami výrazne ovplyvňujú ekonomiku a podnikateľské prostredie. Na budovanie reputácie, dôvery a rešpektu regulačných orgánov je kľúčová nezávislosť, kompetentné rozhodovanie a možnosť verejnej kontroly.

Záujem regulátorov organizovať verejné a odborné diskusie odzrkadľuje mieru ich transparentnosti a ochoty komunikovať s občanmi. Preto pred zásahmi do regulačných zákonov a spustením legislatívneho procesu sa očakáva analýza a verejné odôvodnenie potreby navrhovaných zmien, ako optimálnych riešení problémov. Tak to funguje v moderných krajinách.

Skryť Vypnúť reklamu

Tri základné modely

Jedným z regulačných orgánov je Protimonopolný úrad (PMÚ). Je to prierezový regulátor pre problematiku hospodárskej súťaže.

V súčasnosti úrad posunul do pripomienkového konania novelu zákona o ochrane hospodárskej súťaže, ktorý sa týka aj rozhodovacieho procesu.V Európskej únii existujú tri základné inštitucionálne modely dohľadu nad dodržiavaním súťažných pravidiel:

Monistický administratívny model (orgán na ochranu hospodárskej súťaže vyšetruje aj vydáva rozhodnutia).

Dualistický administratívny model (vyšetrovacie a rozhodovacie kompetencie sú rozdelené medzi dve samostatné inštitúcie).

Súdny model (čistý model, kde orgán pre ochranu hospodárskej súťaže vyšetruje prípad a následne súd rozhoduje a ukladá pokutu alebo model, kde regulátor síce rozhodne vo veci, ale pokutu ukladá súd).

Skryť Vypnúť reklamu

Do skupiny monistického administratívneho modelu patrí väčšina súťažných orgánov EÚ, s rôznym nastavením organizačných štruktúr pre vyšetrovacie a rozhodovacie právomoci v rámci jednej inštitúcie.

Aj na Slovensku je nastavený systém monistického administratívneho modelu, s dvojinštančnou procedúrou, kde vyšetrovacie a rozhodovacie právomoci sú realizované na dvoch stupňoch.

Nastavenie dvojinštančného procesu PMÚ je nasledujúce. Vyšetrovacie a rozhodovacie kompetencie boli v rámci prvého stupňa pôvodne zverené trom odborným útvarom špecializujúcim sa na problematiku dohôd obmedzujúcich súťaž, zneužívania dominantného postavenia a kontrolu koncentrácií.

Proti prvostupňovým rozhodnutiam existuje možnosť odvolania na druhý stupeň. Na druhom stupni vyšetrovacie a rozhodovacie kompetencie boli delegované na radu úradu, kolektívny orgán, zložený z predsedu, podpredsedu a piatich externých členov.

Skryť Vypnúť reklamu

Zmenou pôvodného monokratického na kolektívne rozhodovanie sa prirodzene znížili riziká možných externých vplyvov a posilnila sa nezávislosť rozhodovacieho procesu regulátora. Kvalite rozhodovania prispel aj zodpovedný výber pôvodných členov rady.

Monokratická zmena

V roku 2014 nastala zaujímavá zmena rozhodovacieho procesu na PMÚ. V rámci prvostupňového konania boli rozhodovacie kompetencie odborným útvarom odobraté a koncentrované do rúk jednej osoby, podpredsedu úradu.

Uvedená zmena prebehla ticho, bez akejkoľvek odbornej diskusie alebo zmysluplného zdôvodnenia potreby takéhoto kroku, prípadne preukázania akejkoľvek výhody tohto monokratického rozhodovania.

V súčasnosti predložený návrh novely zákona pokračuje v ďalších inštitucionálnych zmenách. Ruší sa nielen dvojinštančné rozhodovacie konanie na úrade, ale aj kolektívny orgán, rada úradu. PMÚ bude rozhodovať vo všetkých prípadoch už len jednoinštančne.

Skryť Vypnúť reklamu

Predložené zmeny zákona ťažko nazvať zmenami smerujúcimi k modernizácii, transparentnosti, väčšej nezávislosti či profesionalizácii regulátora.

O všetkých prípadoch tak bude po novom rozhodovať výlučne predseda úradu spolu s dvoma podpredsedami. V prípade pochybností či nesúhlasu s rozhodnutím regulátora zostáva naďalej možnosť súdneho prieskumu rozhodnutí úradu.

Prax preukázala, že rada úradu v pôvodnom zložení neplnila len formálny medzistupeň. V prípadoch rôznych pochybení prvostupňových orgánov, druhostupňový kolektívny orgán v záujme riadneho zistenia skutkového stavu vykonával doplňujúce alebo nové dokazovania. Dvojinštančnosť rozhodovania prispievala k lepšej kvalite výstupov regulátora a tým aj zásahov štátu do podnikateľského prostredia.

Jedno funkčné obdobie stačí

Je pravda, že možnosť súdneho dokazovania nezávislého od skutkových zistení správneho orgánu s cieľom náležitého zistenia skutkového stavu zodpovedá európskemu štandardu. Ale aj napriek zakotveniu plnej jurisdikcie do právneho poriadku, v prípadoch porušenia pravidiel hospodárskej súťaže, sa tento inštitút v praxi nerealizuje.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj školenia sudcov v tejto oblasti majú skôr náhodný ako systémový charakter. Preto je ťažko predstaviteľné, že by v súčasnosti súdy dokázali plnohodnotne nahradiť druhostupňové rozhodovanie regulátora a vecne napraviť jeho prípadné pochybenia.

V danom kontexte uvádzať argument úspory pár tisíc eur ako dôvod pre navrhovanú zmenu je nemiestne. Prvoradým záujmom štátu by malo byť zabezpečenie erudovaných a proporčných regulačných zásahov do trhu.

Návrh novely zákona zároveň ponecháva možnosť predsedovi úradu zastávať funkciu dvakrát po sebe (dve funkčné obdobia po päť rokov).

Vhodnejším sa javí uvažovať len o jednom funkčnom období predsedu, napríklad na obdobie šesť-sedem rokov, bez možnosti opakovania, čím by sa významne znížila motivácia štátneho úradníka vstupovať do neštandardných kontaktov s politikmi a rôznymi oligarchami.

Skryť Vypnúť reklamu

Nezmyselné utajovanie

Nepochopením existujúceho dopytu po transparentnosti a verejnej kontrole je aj návrh PMÚ utajovať zápisnice z hlasovania pri prijímaní regulačných rozhodnutí.

Prezentovať rôzne pohľady fungovania regulačných orgánov je legitímnou záležitosťou. Avšak bez vopred vytvorenej možnosti diskusie o výhodách a nevýhodách rôznych alternatív, ktorej cieľom by malo byť nájsť optimálne riešenie, respektíve verejne obhájiť predkladaný návrh, sa takáto legitimita stáva rozpačitou.

Predložené zmeny zákona ťažko nazvať zmenami smerujúcimi k modernizácii, transparentnosti, väčšej nezávislosti či profesionalizácii regulátora. Skôr sa natíska otázka, či nevieme, alebo nechceme mať modernú a kompetentnú štátnu správu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  2. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  3. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  4. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  5. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  6. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  7. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  8. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  9. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  10. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  1. Podcast: Jeden lístok, veľa tratí
  2. Čo musíte vedieť, ak chcete prežiť Vianoce v zdraví a so svojimi
  3. Nová škôlka 21. storočia na Kramároch
  4. Do Turecka sa dostanete bezpečne z Bratislavy bez potreby testu
  5. Štedré dni s Niké: Vyhraj lyže s podpisom Petry Vlhovej!
  6. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  7. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  8. COOP Jednota je najdôveryhodnejším slovenským predajcom potravín
  9. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  10. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 916
  2. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 14 608
  3. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 918
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 822
  5. Aká je chémia vôní 9 808
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 9 403
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 785
  8. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 8 593
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 8 177
  10. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy 7 336
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Alena Zsuzsová opúšťa súd v Banskej Bystrici.

Jankovská by chcela Vianoce na slobode. Vylúčené to nie je

Rozhodnúť môže sama prokurátorka alebo na žiadosť aj súd.

Monika Jankovská.
Rozprávky SME

Či za dobré sa treba dobrým odmeniť (číta Robert Roth)

Klasické rozprávky (nielen) pre vaše deti.

Rozprávky
ŠPORT

Mal mať rozprávkovú kariéru. Hlúpa mladá hlava všetko zničila, spomína

Strelil najrýchlejší gól v najvyššej súťaži?

Neprehliadnite tiež

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Hra s otvoreným ohňom

Keď Blaha hovorí o ochrane liberálnej demokracie, du blejt, velebnosti.

Peter Schutz
Píše Tomáš Drucker

Ak obmedzíme zisk, bude zdravotníctvo lepšie?

Problémom nie je zisk, ale zle nastavené požiadavky. Začnime zdravotnými posťovňami.

Ilustračné foto.
ČESKÝ ZÁPISNÍK

Štartuje Babiš 2. O štyridsať rokov mladší a chudobnejší

Šéf Milion chvilek vstupuje do politiky. Bezzubo.

Jindřich Šídlo.
Píše Branislav Vančo

Aby sa zo Žilinku nestal ďalší Trnka

Sústreďme sa na reformu prokuratúry.

Verejné vypočúvanie Maroša Žilinku.