SME
Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky
PÍŠE DANICA PAROULKOVÁ

Nie každá zmena musí byť prospešná

Niekedy to vyzerá, že nechceme mať modernú štátnu správu.

Protimonopolný úrad, ilustračné fotoProtimonopolný úrad, ilustračné foto (Zdroj: archív SITA)

Autorka je bývalá predsedníčka Protimonopolného úradu SR

Regulačné orgány svojimi intervenciami výrazne ovplyvňujú ekonomiku a podnikateľské prostredie. Na budovanie reputácie, dôvery a rešpektu regulačných orgánov je kľúčová nezávislosť, kompetentné rozhodovanie a možnosť verejnej kontroly.

Záujem regulátorov organizovať verejné a odborné diskusie odzrkadľuje mieru ich transparentnosti a ochoty komunikovať s občanmi. Preto pred zásahmi do regulačných zákonov a spustením legislatívneho procesu sa očakáva analýza a verejné odôvodnenie potreby navrhovaných zmien, ako optimálnych riešení problémov. Tak to funguje v moderných krajinách.

Skryť Vypnúť reklamu

Tri základné modely

Jedným z regulačných orgánov je Protimonopolný úrad (PMÚ). Je to prierezový regulátor pre problematiku hospodárskej súťaže.

V súčasnosti úrad posunul do pripomienkového konania novelu zákona o ochrane hospodárskej súťaže, ktorý sa týka aj rozhodovacieho procesu.V Európskej únii existujú tri základné inštitucionálne modely dohľadu nad dodržiavaním súťažných pravidiel:

Monistický administratívny model (orgán na ochranu hospodárskej súťaže vyšetruje aj vydáva rozhodnutia).

Dualistický administratívny model (vyšetrovacie a rozhodovacie kompetencie sú rozdelené medzi dve samostatné inštitúcie).

Súdny model (čistý model, kde orgán pre ochranu hospodárskej súťaže vyšetruje prípad a následne súd rozhoduje a ukladá pokutu alebo model, kde regulátor síce rozhodne vo veci, ale pokutu ukladá súd).

Skryť Vypnúť reklamu

Do skupiny monistického administratívneho modelu patrí väčšina súťažných orgánov EÚ, s rôznym nastavením organizačných štruktúr pre vyšetrovacie a rozhodovacie právomoci v rámci jednej inštitúcie.

Aj na Slovensku je nastavený systém monistického administratívneho modelu, s dvojinštančnou procedúrou, kde vyšetrovacie a rozhodovacie právomoci sú realizované na dvoch stupňoch.

Nastavenie dvojinštančného procesu PMÚ je nasledujúce. Vyšetrovacie a rozhodovacie kompetencie boli v rámci prvého stupňa pôvodne zverené trom odborným útvarom špecializujúcim sa na problematiku dohôd obmedzujúcich súťaž, zneužívania dominantného postavenia a kontrolu koncentrácií.

Proti prvostupňovým rozhodnutiam existuje možnosť odvolania na druhý stupeň. Na druhom stupni vyšetrovacie a rozhodovacie kompetencie boli delegované na radu úradu, kolektívny orgán, zložený z predsedu, podpredsedu a piatich externých členov.

Skryť Vypnúť reklamu

Zmenou pôvodného monokratického na kolektívne rozhodovanie sa prirodzene znížili riziká možných externých vplyvov a posilnila sa nezávislosť rozhodovacieho procesu regulátora. Kvalite rozhodovania prispel aj zodpovedný výber pôvodných členov rady.

Monokratická zmena

V roku 2014 nastala zaujímavá zmena rozhodovacieho procesu na PMÚ. V rámci prvostupňového konania boli rozhodovacie kompetencie odborným útvarom odobraté a koncentrované do rúk jednej osoby, podpredsedu úradu.

Uvedená zmena prebehla ticho, bez akejkoľvek odbornej diskusie alebo zmysluplného zdôvodnenia potreby takéhoto kroku, prípadne preukázania akejkoľvek výhody tohto monokratického rozhodovania.

V súčasnosti predložený návrh novely zákona pokračuje v ďalších inštitucionálnych zmenách. Ruší sa nielen dvojinštančné rozhodovacie konanie na úrade, ale aj kolektívny orgán, rada úradu. PMÚ bude rozhodovať vo všetkých prípadoch už len jednoinštančne.

Skryť Vypnúť reklamu

Predložené zmeny zákona ťažko nazvať zmenami smerujúcimi k modernizácii, transparentnosti, väčšej nezávislosti či profesionalizácii regulátora.

O všetkých prípadoch tak bude po novom rozhodovať výlučne predseda úradu spolu s dvoma podpredsedami. V prípade pochybností či nesúhlasu s rozhodnutím regulátora zostáva naďalej možnosť súdneho prieskumu rozhodnutí úradu.

Prax preukázala, že rada úradu v pôvodnom zložení neplnila len formálny medzistupeň. V prípadoch rôznych pochybení prvostupňových orgánov, druhostupňový kolektívny orgán v záujme riadneho zistenia skutkového stavu vykonával doplňujúce alebo nové dokazovania. Dvojinštančnosť rozhodovania prispievala k lepšej kvalite výstupov regulátora a tým aj zásahov štátu do podnikateľského prostredia.

Jedno funkčné obdobie stačí

Je pravda, že možnosť súdneho dokazovania nezávislého od skutkových zistení správneho orgánu s cieľom náležitého zistenia skutkového stavu zodpovedá európskemu štandardu. Ale aj napriek zakotveniu plnej jurisdikcie do právneho poriadku, v prípadoch porušenia pravidiel hospodárskej súťaže, sa tento inštitút v praxi nerealizuje.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj školenia sudcov v tejto oblasti majú skôr náhodný ako systémový charakter. Preto je ťažko predstaviteľné, že by v súčasnosti súdy dokázali plnohodnotne nahradiť druhostupňové rozhodovanie regulátora a vecne napraviť jeho prípadné pochybenia.

V danom kontexte uvádzať argument úspory pár tisíc eur ako dôvod pre navrhovanú zmenu je nemiestne. Prvoradým záujmom štátu by malo byť zabezpečenie erudovaných a proporčných regulačných zásahov do trhu.

Návrh novely zákona zároveň ponecháva možnosť predsedovi úradu zastávať funkciu dvakrát po sebe (dve funkčné obdobia po päť rokov).

Vhodnejším sa javí uvažovať len o jednom funkčnom období predsedu, napríklad na obdobie šesť-sedem rokov, bez možnosti opakovania, čím by sa významne znížila motivácia štátneho úradníka vstupovať do neštandardných kontaktov s politikmi a rôznymi oligarchami.

Skryť Vypnúť reklamu

Nezmyselné utajovanie

Nepochopením existujúceho dopytu po transparentnosti a verejnej kontrole je aj návrh PMÚ utajovať zápisnice z hlasovania pri prijímaní regulačných rozhodnutí.

Prezentovať rôzne pohľady fungovania regulačných orgánov je legitímnou záležitosťou. Avšak bez vopred vytvorenej možnosti diskusie o výhodách a nevýhodách rôznych alternatív, ktorej cieľom by malo byť nájsť optimálne riešenie, respektíve verejne obhájiť predkladaný návrh, sa takáto legitimita stáva rozpačitou.

Predložené zmeny zákona ťažko nazvať zmenami smerujúcimi k modernizácii, transparentnosti, väčšej nezávislosti či profesionalizácii regulátora. Skôr sa natíska otázka, či nevieme, alebo nechceme mať modernú a kompetentnú štátnu správu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zázračná hranica kilometrov, po ktorej sa vám elektromobil neoplatí
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  3. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  4. Ako sa mení dynamika firiem?
  5. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  4. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  5. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 23 732
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 13 713
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 738
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 10 798
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 9 381
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 8 972
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 329
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 7 008
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 391
  10. Po Slovensku na motorke 5 162
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Kritický pohľad Michala Havrana.

Za Sninou, povedia vám, sa začína iný svet.


1 h
Izraelský premiér Benjamin Netanjahu máva svojim podporovateľom po zverejnení prvých odhadov v predčasných parlamentných voľbách v Izraeli v centrále jeho strany Jednota (Likud) v  Jeruzaleme v utorok 23. marca 2021.

Proti dlhoročnému premiérovi sa spojili všetci. Krajina však dlho ponesie jeho odkaz.


14 h
Zakladateľ Facebooku Mark Zuckerberg.

Európska únia musí prejsť od odporúčaní k nariadeniam. Čo je nelegálne offline, musí byť nelegálne online.


14 h
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová

Špecializovaný súd by mal vysvetliť prečo niektoré dôkazy odmietol.


20 h