Autor je odborársky funkcionár a zakladateľ OZ Pracujúca chudoba
Asi všetky politické strany na Slovensku dlhodobo rozprávali o tom, ako treba znižovať daňovo-odvodové zaťaženie príjmov a tým zvyšovať čisté príjmy občanov.
Problémom býva, že namiesto určenia si dlhodobých cieľov a od toho sa odvíjajúcich stratégií a riešení daňovo-odvodového systému na Slovensku, na nás cielia v tejto oblasti len ad hoc riešenia, ktoré nemajú ani zďaleka premyslené dôsledky.
Nesystémové a pokrytecké
Presne takto dopadlo zvýšenie odpočítateľnej položky, ktoré nám priniesla minulá vláda. Jej opatrenie síce malo priniesť v priemere asi o päť eur vyššie čisté príjmy na mesiac, no na druhej strane táto zmena mala negatívne dôsledky vo výpadkoch príjmov samospráv, čo na ich strane spôsobilo paniku a zvyšovanie miestnych daní a poplatkov.
Komu to pomohlo? No, tým, ktorým malo, zväčša vôbec. Čo mali dostať na mierne vyššom čistom príjme, o to dopredu prišli na strane vyšších miestnych daní a poplatkov. A to ani nehovoriac o tom, že vyššie dane a poplatky ostali, ale vyššie čisté príjmy z dôvodu pandémie má len málokto.
Strany súčasnej vládnej koalície takisto vo svojich volebných programoch sľubovali znižovanie daní a odvodov na strane príjmov. Ktorá z týchto strán nekritizovala vysoké zaťaženie na úrovni minimálnej mzdy?