SME

S koronavírusom likvidujeme aj kultúru

Nie je možné, aby bola ochrana pred pandémiou uplatňovaná bez poznatkov o zahraničnej praxi.

Ilustračné foto Ilustračné foto (Zdroj: TASR)

Autorka je muzikologička, spoluzakladateľka festivalu Dni starej hudby a bývalá riaditeľka Slovenskej filharmónie

V rámci aktuálnych protipandemických opatrení umiestnilo ministerstvo zdravotníctva návštevu koncertov medzi najrizikovejšie aktivity na šírenie koronavírusu, divadelné predstavenia do skupiny so stredným rizikom.

Ministerstvo, ktoré napĺňa politickú vôľu vlády, tak medzi našimi občanmi vytvára dojem, že návšteva kultúrnych podujatí je zdravie a život ohrozujúcou aktivitou, ktorú treba vynechať.

SkryťVypnúť reklamu

Opatrenia viedli k zrušeniu blížiaceho sa 56. ročníka festivalu Bratislavské hudobné slávnosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rakúšania sa festivalu nevzdali

Počas celého augusta roku 2020 sa v susednom Rakúsko konal jubilejný 100. ročník jedného z najvýznamnejších svetových festivalov - Salzburger Festspiele. Jeho súčasťou bolo vyše sto podujatí, divadelné, filmové a najmä operné predstavenia, veľké orchestrálne koncerty, verejné diskusie i literárne podujatia.

Na festivale sa zúčastnilo 76 500 divákov a 1500 účinkujúcich, za celý mesiac sa medzi nimi nevyskytol ani jediný pozitívny prípad nákazy Covid-19. Všetky podujatia sa konali s uplatnením striktných opatrení, ktoré boli jasne komunikované a účinkujúci i obecenstvo ich dôsledne a kultivovane dodržiavali.

Podobne pristupujú k organizácii svojich podujatí aj berlínski filharmonici a ďalšie renomované festivaly, koncertní usporiadatelia a hudobné telesá. Salzburský festival sa konal napriek tomu, že v Rakúsku evidovali v tom čase vyše 700 obetí koronavírusu a od polovice júla v krajine denne pribúdalo vyše sto pozitívne testovaných.

SkryťVypnúť reklamu

Vysoké umenie, klasická hudba a divadlo sú piliermi rakúskej kultúry a dovolím si uviesť i stavebnými prvkami identity občanov Rakúska. Inštitúcie, festivaly, orchestre, operné domy citlivo vnímajú svoju zodpovednosť voči svojim návštevníkom.

Ako bezpečne hrať

Viedenskí filharmonici, jedno z najslávnejších svetových hudobných telies s takmer 180-ročnou tradíciou, čelilo v počiatočnom koronavírovom chaose odporúčaniam hrať koncerty za bariérou z plexiskla. To je, samozrejme, umelecky absolútne neprijateľná a nerealizovateľná požiadavka.

Vedenie orchestra sa preto rozhodlo hľadať riešenie a prostredníctvom aerosolového testu preskúmať, ako sa šíri vzduch, ktorý vydychujú hudobníci počas umeleckého výkonu.

Uvedené čísla zo salzburského festivalu naznačujú, že na týchto podujatiach by riziko prenosu nákazy vzhľadom k ich obsahu a charakteru malo byť minimálne.

Precízne merania pod supervíziou odborníkov preukázali, že oblak vydýchnutého vzduchu sa dostáva najďalej z koncového otvoru priečnej flauty. Podľa zverejnených výsledkov meraní to bolo približne do vzdialenosti 80 cm od hráča. V prípade ostatných nástrojov to bolo spravidla 50 cm. Výsledky meraní dali Viedenskí filharmonici k dispozícii rakúskemu ministerstvu zdravotníctva.

SkryťVypnúť reklamu

Merania Viedenských filharmonikov mali pri nastavovaní protipandemických opatrení v Rakúsku nepochybne svoju váhu. Politici v krajine, akou je Rakúsko, poznajú rozdiel medzi charakterom podujatia klasickej hudby či divadla a rockového koncertu, či iného masového podujatia.

Vedia, že ľudia na orchestrálne a komorné koncerty, do opery i na divadelné predstavenia zvyčajne prichádzajú vnímať umenie prostredníctvom sústredeného počúvania. Navyše, počas symfonického koncertu a divadelného predstavenia je spoločensky neprípustné komunikovať so susedom.

Uvedené čísla zo salzburského festivalu naznačujú, že na týchto podujatiach by riziko prenosu nákazy vzhľadom na ich obsah a charakter malo byť minimálne, obzvlášť, ak sú realizované s obmedzením eventuálnych ďalších medziľudských kontaktov, čiže s prípadnou zníženou kapacitou, upraveným sedením, bez prestávky a s používaním rúšok.

SkryťVypnúť reklamu

Nočný život áno, ale koncert nie

Informácia o zrušení Bratislavských hudobných slávností znie v tomto kontexte ako správa z iného sveta. Pandemické dáta boli v Rakúsku omnoho kritickejšie ako na Slovensku, preto sa toto rozhodnutie slovenských úradov javí ako iracionálne a nepochopiteľné.

Pred našimi očami sa odohrávajú dve perspektívy reality - šachovnicovo rozložené sedenie na koncerte či v divadle, diváci sediaci v tichosti s rúškami na tvári, v príkrom kontraste so spontánnym nočným životom, kde prebiehajú uvoľnené sociálne kontakty bez obmedzení.

Štát počas druhej vlny pandémie koronavírusu umožňuje prevádzku kultúrnych inštitúcií, súčasne však ten istý štát zaradí návštevy koncertov do rizika najvyššej kategórie. Kde tu je systém a logika?

SkryťVypnúť reklamu

Správa o zrušení BHS vyznieva absurdne aj v kontexte správania sa niektorých našich najvyšších ústavných činiteľov, ktorí sa ani nehanbia priznať, že sa zúčastnili na hromadných akciách.

Ak pán premiér môže ísť na svadbu so 150 hosťami a nepoužívať pri tom rúško, ak môžeme chodiť do verejných prevádzok, na poštu, do potravinových reťazcov, čakať neraz v dlhých radoch, komunikovať pritom medzi sebou i so zamestnancami, keď môžeme využívať verejnú hromadnú dopravu, prečo sa nemôžu konať koncerty či divadelné predstavenia, na ktorých ľudia celý čas v tichosti sedia a počúvajú?

Kto sa ozve

Sme svedkami toho, že je u nás takýmto spôsobom podkopávaná spoločenská pozícia kultúry, ktorá má v rozvinutých krajinách kľúčovú pozíciu a jej rozvoj a zachovávanie je otázkou štátnej priority.

SkryťVypnúť reklamu

Naši najvyšší ústavní činitelia vo vyhlásení k zahranično-politickej a civilizačnej orientácii Slovenska zdôraznili „príslušnosť Slovenska k najvyspelejším štátom sveta, ktoré spájajú hodnoty slobody, demokracie, právneho štátu, ochrany základných ľudských práv a slobôd, dodržiavania medzinárodného práva, solidarity a vôle žiť a rozvíjať sa v mieri."

Akú váhu majú proklamácie najvyšších predstaviteľov štátu o smerovaní Slovenska k rozvinutým krajinám EÚ, keď nimi garantované štátne úrady prax rozvinutých krajín neberú na vedomie?

Navyše ústava výslovne uvádza, že „Každý je povinný chrániť a zveľaďovať životné prostredie a kultúrne dedičstvo.“

Dokedy budeme akceptovať iracionálne, likvidačné opatrenia, naoktrojované zhora ľuďmi, ktorí ignorujú prax rozvinutých krajín a ktorých nezaujíma prežitie kultúry na Slovensku?

SkryťVypnúť reklamu

Bude pani ministerka kultúry Natália Milanová mlčať a ponechá kultúru svojmu osudu?

Je zrejmé, že ochrana spoločnosti pred dôsledkami pandémie je povinnosť, ktorú majú v zodpovednosti štátne orgány. Súčasne však nie je možné, aby bola táto ochrana uplatňovaná bez poznatkov o zahraničnej praxi, vyváženého posúdenia miery ohrozenia a bez uvedomenia vážnych spoločenských dôsledkov, ktoré umiestnenie kultúrnych podujatí do najrizikovejšej kategórie prináša.

Autor: Alžbeta Rajterová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 35 970
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 751
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 426
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 316
  5. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 6 100
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 762
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 541
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 371
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Americký prezident Donald Trump.

Hnutie MAGA je moderná severoamerická verzia nemeckej NSDAP.


Dosť veľavravné operovanie s pojmom "bežní ľudia".


5
Peter Tkačenko.

Kto ju platiť nechce, v žiadnej koalícii nebude.


7
Protestné zhromaždenie v Pezinku.

Listujúc v novinách mám pocit, že Slovensko sa nadobro zbláznilo!


Veronika Šikulová 8
  1. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  3. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  4. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  5. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  6. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  7. Viktor Pamula: Nie Ruskému zákonu
  8. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 875
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 452
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 023
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 778
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 944
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 556
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 921
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 737
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu