SME
Piatok, 22. september, 2023 | Meniny má Móric

Prieskum: nástroj, ktorý mnohí politici stále nepochopili

Mnohí politici tento šikovný nástroj stále nepochopili. Veria mu, len keď im praje.

Na ceste k urne. (Zdroj: TASR)

Autor je politológ, venuje sa výskumu voličského správania a kvality demokracie

Prieskum voličských preferencií je vďačný materiál. Takmer vždy zaujme médiá aj obyčajných ľudí, hoci nemusia patriť medzi pravidelných voličov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Politici sa však často zachovajú ako vlažní fanúšikovia futbalovej reprezentácie. Ak je výsledok priaznivý, pochvália sa aj rozdielom za desatinnou čiarkou. Ak nie, zápas nevideli a tomuto zvláštnemu športu vlastne aj tak nikdy neboli naklonení.

Napokon, politika sa predsa nebude riadiť nejakými prieskumami! Hoci kuloáre máme plné historiek o politikoch, ktorí sa neobjavili pred verejnosťou, kým im prieskum neukázal, čo do kamery povedať.

Mal by sa ním teda politik riadiť? Na začiatok si pomôžme prirovnaním. Mal by sa šofér riadiť navigáciou? Asi nie vo fáze, keď si ešte len vyberá cieľ. Ale navigácia vie byť šikovnou pomôckou, ako sa k tomu cieľu postupne dostať.

Súvisiaci článok Prieskum preferencií: Pellegrini sa doťahuje na Matoviča Čítajte 

Učiť sa od profesionálov

Predstavte si, že varíte najlepší lekvár na svete. Nepredáte z neho ani pohár, ak sa o tom nikto nedozvie. Za starých dobrých čias by ste naložili vozík a išli na trh, zákazníka priamo oslovovali každý deň a dúfali, že chýr o vašom lekvári sa roznesie čo najrýchlejšie a čo najďalej.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Lenže ak dnes chcete uspieť s vo výrobe lekváru (prípadne si doplňte čokoľvek iné), potrebujete najprv zmapovať trh. Kto sú vaši zákazníci, aké majú chute? Kde a ako ich najlepšie zastihnete, aby ste ich presvedčili, že váš lekvár je najlepší?

Na tieto a podobné otázky si dnes bežný komerčný subjekt zaplatí prieskum trhu. Ale pozor, nebude si od ľudí pýtať recept na to, ako variť lekvár!

Prečo by sa podobne nemali správať aj politické strany? Napokon, marketing sa prieskumným metódam učil od politológov a sociológov. Jedna z prvých akademických štúdií voličského správania založená na štatistike vyšla už v roku 1912. Prvé zisťovanie preferencií (s úspešnou predikciou víťaza!) urobil časopis Literary Digest v roku 1916 a od roku 1936 to dodnes pravidelne robí agentúra, ktorú celosvetovo poznáme pod menom Gallup (vo víťazovi sa však už párkrát sekla).

Po druhej svetovej vojne došlo najmä v Spojených štátoch k prudkému rozvoju metód a techník, ktoré prieskumy zdokonalili, a zďaleka sa neobmedzovali iba na zisťovanie preferencií voličov. Výskum voličského správania bol natoľko lákavý, že si jeho princípy začali vo veľkom osvojovať aj firmy, aby mohli skúmať správanie spotrebiteľov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensku opačne

Teraz si predstavte, že máte politickú stranu s tým najlepším programom na svete. Lenže časy, keď by ste k tomu v balíku dostali aj desaťtisíce členov vo všetkých obciach a okresoch, sú dávno preč.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Skromné príbytky v osade v Telgárte ľahli popolom.

Systém krízového riadenia je nastavený neprakticky a zle.


Ondrej Lunter 4 h

Keď máš 5% a vyzývaš štvorpercentné strany, aby sa vzdali.


5 h
Vysokoškoláci nakoniec dostanú diplomy osobne v škole.

Vysoké školy budú potrebovať na ceste ku kvalite spojencov – okrem vlády zamestnávateľov, samosprávy aj mimovládny sektor.


Daniel Bútora a 1 ďalší 7 h

Slovensko sa pred voľbami vzpiera definíciám.


10 h
SkryťZatvoriť reklamu