Autor je politológ, venuje sa výskumu voličského správania a kvality demokracie
Prieskum voličských preferencií je vďačný materiál. Takmer vždy zaujme médiá aj obyčajných ľudí, hoci nemusia patriť medzi pravidelných voličov.
Politici sa však často zachovajú ako vlažní fanúšikovia futbalovej reprezentácie. Ak je výsledok priaznivý, pochvália sa aj rozdielom za desatinnou čiarkou. Ak nie, zápas nevideli a tomuto zvláštnemu športu vlastne aj tak nikdy neboli naklonení.
Napokon, politika sa predsa nebude riadiť nejakými prieskumami! Hoci kuloáre máme plné historiek o politikoch, ktorí sa neobjavili pred verejnosťou, kým im prieskum neukázal, čo do kamery povedať.
Mal by sa ním teda politik riadiť? Na začiatok si pomôžme prirovnaním. Mal by sa šofér riadiť navigáciou? Asi nie vo fáze, keď si ešte len vyberá cieľ. Ale navigácia vie byť šikovnou pomôckou, ako sa k tomu cieľu postupne dostať.

Učiť sa od profesionálov
Predstavte si, že varíte najlepší lekvár na svete. Nepredáte z neho ani pohár, ak sa o tom nikto nedozvie. Za starých dobrých čias by ste naložili vozík a išli na trh, zákazníka priamo oslovovali každý deň a dúfali, že chýr o vašom lekvári sa roznesie čo najrýchlejšie a čo najďalej.
Lenže ak dnes chcete uspieť s vo výrobe lekváru (prípadne si doplňte čokoľvek iné), potrebujete najprv zmapovať trh. Kto sú vaši zákazníci, aké majú chute? Kde a ako ich najlepšie zastihnete, aby ste ich presvedčili, že váš lekvár je najlepší?
Na tieto a podobné otázky si dnes bežný komerčný subjekt zaplatí prieskum trhu. Ale pozor, nebude si od ľudí pýtať recept na to, ako variť lekvár!
Prečo by sa podobne nemali správať aj politické strany? Napokon, marketing sa prieskumným metódam učil od politológov a sociológov. Jedna z prvých akademických štúdií voličského správania založená na štatistike vyšla už v roku 1912. Prvé zisťovanie preferencií (s úspešnou predikciou víťaza!) urobil časopis Literary Digest v roku 1916 a od roku 1936 to dodnes pravidelne robí agentúra, ktorú celosvetovo poznáme pod menom Gallup (vo víťazovi sa však už párkrát sekla).
Po druhej svetovej vojne došlo najmä v Spojených štátoch k prudkému rozvoju metód a techník, ktoré prieskumy zdokonalili, a zďaleka sa neobmedzovali iba na zisťovanie preferencií voličov. Výskum voličského správania bol natoľko lákavý, že si jeho princípy začali vo veľkom osvojovať aj firmy, aby mohli skúmať správanie spotrebiteľov.
Na Slovensku opačne
Teraz si predstavte, že máte politickú stranu s tým najlepším programom na svete. Lenže časy, keď by ste k tomu v balíku dostali aj desaťtisíce členov vo všetkých obciach a okresoch, sú dávno preč.