SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky
PÍŠE PAVOL BABOŠ - FÓRUM

Prieskum: nástroj, ktorý mnohí politici stále nepochopili

Mnohí politici tento šikovný nástroj stále nepochopili. Veria mu, len keď im praje.

Na ceste k urne. (Zdroj: TASR)

Autor je politológ, venuje sa výskumu voličského správania a kvality demokracie

Prieskum voličských preferencií je vďačný materiál. Takmer vždy zaujme médiá aj obyčajných ľudí, hoci nemusia patriť medzi pravidelných voličov.

Politici sa však často zachovajú ako vlažní fanúšikovia futbalovej reprezentácie. Ak je výsledok priaznivý, pochvália sa aj rozdielom za desatinnou čiarkou. Ak nie, zápas nevideli a tomuto zvláštnemu športu vlastne aj tak nikdy neboli naklonení.

Napokon, politika sa predsa nebude riadiť nejakými prieskumami! Hoci kuloáre máme plné historiek o politikoch, ktorí sa neobjavili pred verejnosťou, kým im prieskum neukázal, čo do kamery povedať.

Mal by sa ním teda politik riadiť? Na začiatok si pomôžme prirovnaním. Mal by sa šofér riadiť navigáciou? Asi nie vo fáze, keď si ešte len vyberá cieľ. Ale navigácia vie byť šikovnou pomôckou, ako sa k tomu cieľu postupne dostať.

Súvisiaci článok Prieskum preferencií: Pellegrini sa doťahuje na Matoviča Čítajte 

Učiť sa od profesionálov

Predstavte si, že varíte najlepší lekvár na svete. Nepredáte z neho ani pohár, ak sa o tom nikto nedozvie. Za starých dobrých čias by ste naložili vozík a išli na trh, zákazníka priamo oslovovali každý deň a dúfali, že chýr o vašom lekvári sa roznesie čo najrýchlejšie a čo najďalej.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Lenže ak dnes chcete uspieť s vo výrobe lekváru (prípadne si doplňte čokoľvek iné), potrebujete najprv zmapovať trh. Kto sú vaši zákazníci, aké majú chute? Kde a ako ich najlepšie zastihnete, aby ste ich presvedčili, že váš lekvár je najlepší?

Na tieto a podobné otázky si dnes bežný komerčný subjekt zaplatí prieskum trhu. Ale pozor, nebude si od ľudí pýtať recept na to, ako variť lekvár!

Prečo by sa podobne nemali správať aj politické strany? Napokon, marketing sa prieskumným metódam učil od politológov a sociológov. Jedna z prvých akademických štúdií voličského správania založená na štatistike vyšla už v roku 1912. Prvé zisťovanie preferencií (s úspešnou predikciou víťaza!) urobil časopis Literary Digest v roku 1916 a od roku 1936 to dodnes pravidelne robí agentúra, ktorú celosvetovo poznáme pod menom Gallup (vo víťazovi sa však už párkrát sekla).

Po druhej svetovej vojne došlo najmä v Spojených štátoch k prudkému rozvoju metód a techník, ktoré prieskumy zdokonalili, a zďaleka sa neobmedzovali iba na zisťovanie preferencií voličov. Výskum voličského správania bol natoľko lákavý, že si jeho princípy začali vo veľkom osvojovať aj firmy, aby mohli skúmať správanie spotrebiteľov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensku opačne

Teraz si predstavte, že máte politickú stranu s tým najlepším programom na svete. Lenže časy, keď by ste k tomu v balíku dostali aj desaťtisíce členov vo všetkých obciach a okresoch, sú dávno preč.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C7AJB na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M7AJB na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Prieskumy volebných preferencií

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Koronavírus na Slovensku: Celoplošné testovanie sa podľa Čaputovej nestihne. Matoviča vyzvala prehodnotiť postihy (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 55 091 ľudí. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 212 obetí.

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom.

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dnes píše Matúš Ritomský

Keď sa do diskusie vkráda dehumanizácia

Aj obézny človek či cukrovkár dokážu žiť hodnotné životy.

Publicista Matúš Ritomský.

Neprehliadnite tiež

Autorská strana Beaty Balogovej

Ako neprísť o Dušičky počas korony

Covid zasahuje aj do nášho vzťahu s mŕtvymi.

Ilustračné foto.
Dnes píše Matúš Ritomský

Keď sa do diskusie vkráda dehumanizácia

Aj obézny človek či cukrovkár dokážu žiť hodnotné životy.

Publicista Matúš Ritomský.

Hnusoby (Sliacky)

Karikatúra denníka SMe

Píše Janka Debrecéniová

„Spoločná zodpovednosť“ je ukážkou nezodpovednosti

V časoch mimoriadnych situácií sú požiadavky na dodržiavanie princípov právneho štátu neúprosné.

Testovanie na nový koronavírus v Bánovciach nad Bebravou.