Autor je ekonóm, bývalý predseda strany Spolu a exposlanec NR SR
Na ministerstve školstva sa v týchto dňoch odohráva jeden zo zaujímavejších príbehov novej vlády. Týka sa etiky, ale výnimočne nie je o kradnutí, korupcii či papalášstve.
Ide o naše deti – a čo je dovolené pri ochrane ich záujmov.
Ministerstvo krotí analytikov
Odkedy korona zavrela školy, bolo jasné, že pre mnohých žiakov bude výučba prebiehať len naoko alebo vôbec nie. Aj dnes sú na Slovensku státisíce domácností, kde chýbajú základné digitálne zručnosti alebo dobrý internet.
Nové vedenie ministerstva školstva však tejto téme neprikladalo vysokú prioritu. Z dôvodov, ktoré nikdy poriadne nevysvetlilo, odmietlo napríklad dohodu s operátormi o bezplatnom rozdávaní dátových kariet do mobilov. Meškal aj zber dát, koľko žiakov vôbec má problém – a bez zmapovania celú vec ťažko riešiť.
Nakoniec však výskum počas leta prebehol a koncom augusta boli známe výsledky.
A tu vznikol konflikt medzi dvoma časťami ministerstva, ktorý v ostatných dňoch vyvrcholil vzájomným obviňovaním. Niektorí analytici na čele s Jurajom Čokynom tvrdia, že ich šéfovia vrátane vedenia ministerstva sa snažia čo najviac ututlať desivé zistenia – že 52-tisíc detí sa počas korony nevzdelávalo vôbec a ďalších 128-tisíc nemalo prístup k internetu, takže sa tiež veľa nenaučilo.
“Úradnícke vzbury proti rozkrádaniu sme právom podporili. Ale je vzdelanie pre takmer 200-tisíc detí menej dôležité?
„
Preto vraj týždne zdržovali zverejnenie výsledkov analýzy a keď už to nemohli odkladať, zakázali aspoň zverejnenie infografiky, ktorá emocionálne burcujúco sumarizuje hrozivé dáta.