SME

Nie je pravda, že nevieme šetriť

Súkromná spotreba počas koronakrízy klesla najmenej v EÚ. Prečo je to tak?

Peter Kažimír, guvernér Národnej banky Slovenska.Peter Kažimír, guvernér Národnej banky Slovenska. (Zdroj: TASR/Martin Baumann)

Autor je odborársky funkcionár a zakladateľ OZ Pracujúca chudoba

Vedenie Národnej banky Slovenska na tlačovej besede predostrelo novinárom zistenia prieskumu, v ktorom vyšlo najavo, že 12 percent tých, ktorí požiadali o odloženie splátok úverov, bude mať po skončení splátkových prázdnin problém splácať úvery.

Zároveň vyzvali na zodpovedné hospodárenie s financiami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vraj napriek prebiehajúcej koronakríze nevidia analytici NBS výrazné signály, že by Slováci začali hospodáriť zodpovednejšie. Súkromná spotreba poklesla najmenej spomedzi krajín EÚ a podľa analytika NBS Michala Horvátha „na Slovensku absentuje nárast úspor z opatrnosti“.

SkryťVypnúť reklamu

Analytikov NBS si veľmi vážim a ich dáta aj výstupy často využívam, no v tomto prípade si myslím, že urobili priveľmi zjednodušujúce závery.

Môže sa zdať, že na Slovensku domácnosti jednoducho nevedia hospodáriť s peniazmi, čo napríklad potvrdzuje naše umiestnenie v rebríčkoch finančnej gramotnosti.

Uvádzanie tohto rebríčka ako dôkazu o zlom stave hospodárenia je značne prehnané. V krajine, kde v podstate nie je iná možnosť, ako si zobrať hypotéku na riešenie bývania, by vysoký rast zadlženia mal pravdepodobne rovnakú krivku, aj keby sme boli finančne najgramotnejší národ v galaxii.

Ak skonštatujeme, že súkromná spotreba klesla najmenej v EÚ, tak okrem toho, že je to dobrá správa pre dodávateľov služieb a tovarov, treba si položiť otázku prečo.

SkryťVypnúť reklamu

Najzadlženejší národ

Koncom septembra analytička Wood & Company Eva Sadovská zistila na základe dát z Eurostatu, že „náklady na bývanie ukrajujú z rodinných rozpočtov na Slovensku takmer štvrtinu, čo je v rámci EÚ najvyšší podiel“.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom G7C6A na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Banky
Odoberať tému

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Komentáre

Komerčné články

  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  2. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  4. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  5. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  6. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  7. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  2. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  3. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  4. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  5. Nové Planeo v Košiciach
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  7. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 8 885
  2. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 8 747
  3. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 601
  4. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 386
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 066
  6. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 3 053
  7. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 699
  8. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 2 627
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Komplexný problém, jednoduché vysvetlenie.


7
Premiér Robert Fico a minister vnútra Matúš Šutaj Eštok.

Podľa Danka prichádza čas na odchod z Únie.


a 2 ďalší
Jindřich Šídlo

Cena piva je opäť témou kampane pred parlamentnými voľbami.


3

Blbé a drzé decko napodiv reaguje ako blbé a drzé decko.


23
  1. Martin Turčan: Kedy skončí Fico?
  2. Martin Pollák: Kreslený humor XVI
  3. Tomáš Čajda: Všade dobre, doma najlepšie. V Novom Meste je to "všade dobre, v prenájme najlepšie".
  4. Eva Gallova: Budú rokovania o prímerí, alebo o skončení vojny na Ukrajine
  5. Miroslav Kocúr: S Ficom pred November
  6. Ľubomír Smetana: Minister Eštok pripraví Slovensko o milióny eur
  7. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  8. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: vodný mlyn v Kvačianskej doline
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 24 500
  2. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 7 682
  3. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 7 436
  4. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda 5 745
  5. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 4 955
  6. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 4 942
  7. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým. 4 855
  8. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry? 4 397
  1. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  2. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
  3. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  4. Tupou Ceruzou: Žiačik
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy
  6. Věra Tepličková: Bujak Marián alebo Odkaz ženám, čo obľubujú bitkárov
  7. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel
  8. Marcel Rebro: Bude na ochranu premiéra Fica prijatý "LEX ALKOHOL"?
SkryťZatvoriť reklamu